«Η δημιουργία ενός περιβάλλοντος φιλικού στο επιχειρείν και τις νέες και υγιείς επενδύσεις, αποτελεί όρο και προϋπόθεση για την επιβίωση της ελληνικής επιχειρηματικότητας και κατ`Α επέκταση της ελληνικής οικονομίας», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησε σήμερα, Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2011, για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Ο υπουργός παρουσίασε σειρά διατάξεων που θα περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για μια «Ελλάδα Φιλική στις Επιχειρήσεις». Το συγκεκριμένο πολυνομοσχέδιο στηρίζεται σε ένα ευρύτερο Σχέδιο Δράσης που περιλαμβάνει 79 δράσεις πολιτικής για την άρση των πλέον σημαντικών εμποδίων στην επιχειρηματικότητα, και βρίσκεται ήδη σε φάση υλοποίησης από το 3ο τρίμηνο του 2011 έως και το τέλος του 2012.
Όπως τόνισε ο κ. Χρυσοχοϊδης, στο πολυνομοσχέδιο που καταθέτεται τις προσεχείς ημέρες στη Βουλή, συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι εξής 12 δράσεις:
- Επέκταση του fast track με στόχο να καταστεί πιο αποτελεσματικό στην λειτουργία του και να διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής, ώστε να δοθεί ώθηση στις μεγάλες και αναγκαίες επενδύσεις.
- Σύσταση Κέντρου Εξυπηρέτησης Επενδυτών, που θα βρίσκεται στο Invest in Greece, και θα λειτουργεί ως υπηρεσία μια στάσης για όλες τις επενδύσεις άνω των 2 εκ. ευρώ.
- Απλοποίηση των διαδικασιών των απαλλοτριώσεων μέσω της βελτίωσης του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων που θα βοηθήσει στην υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομών, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
- Απλοποίηση της άσκησης εξαγωγικών δραστηριοτήτων.
- Θεσμοθέτηση ενός νέου ευέλικτου εταιρικού τύπου, μιας νέας ευέλικτης μορφής μικρής ανώνυμης εταιρίας για τη στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας.
- Επέκταση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών σε όλο το φάσμα των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων με στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού στις προμήθειες του δημοσίου, τη μείωση των δημόσιων δαπανών και φυσικά την εδραίωση της διαφάνειας.
- Παροχή κινήτρων προσέλκυσης και εγκατάστασης επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης.
- Εκσυγχρονισμός των εμπορικών σημάτων.
- Εκσυγχρονισμός της νομοθεσία για τους μεσίτες ακινήτων δίνοντας το μεγαλύτερο βάρος στη σύμβαση μεσιτείας.
- Καθιερώνεται το Σήμα Ελληνικού Προϊόντος, το οποίο θα φέρουν, προαιρετικά, ως επισήμανση, τα προϊόντα που παράγονται και μεταποιούνται στην Ελλάδα και συμμορφώνονται συστηματικά με προδιαγραφές, οι οποίες θα εκπονηθούν από αρμόδιους φορείς.
- Δημιουργία διαφανούς και αποτελεσματικού συστήματος εποπτείας αγοράς στα βιομηχανικά προϊόντα.
- Επιτάχυνση και απλοποίηση τη διαδικασία εκτέλεσης αρχαιολογικών ερευνών, μέσα από ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που αφορά στη διαδικασία αδειοδότησης και εκτέλεσης αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών στο πλαίσιο Επενδυτικών Προγραμμάτων.
Όπως ανέφερε ο υπουργός, «οι παραπάνω διατάξεις, μαζί με πολλές άλλες που βρίσκονται σε διαδικασία τελικής επεξεργασίας, έρχονται να συμβάλλουν καθοριστικά στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος φιλικότερου προς τις επιχειρήσεις, που θα διευκολύνει την ανάληψη επιχειρηματικών κινδύνων και την επένδυση σε δημιουργία και σε ανάπτυξη επιχειρήσεων». «Το Υπουργείο θ`Α αναλάβει το συντονισμό αλλά και το κύριο βάρος υλοποίησης στην πράξη, όλων των διατάξεων που αναφέραμε παραπάνω. Και δεσμευόμαστε να προχωρήσουμε γρήγορα κατά προτεραιότητα χωρίς καθυστερήσεις, χωρίς πισωγυρίσματα», κατέληξε ο κ. Χρυσοχοϊδης. Τέλος, ο υπουργός αναφέρθηκε και στις μεταρρυθμίσεις που έχει πραγματοποιήσει το υπουργείο τους τελευταίους 8 μήνες. Μεταρρυθμίσεις και δράσεις όπως το νέο προπτωχευτικό δίκαιο, το νέο πλαίσιο για τις ιδιωτικές επενδύσεις, η επιτυχημένη λειτουργία της υπηρεσίας μιας στάσης για την ίδρυση των επιχειρήσεων και ο νόμος για την απλοποίηση της αδειοδότησης των τεχνικών επαγγελμάτων, των μεταποιητικών επιχειρήσεων και των επιχειρηματικών πάρκων.
«Όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις είχαν ως αποτέλεσμα η χώρα μας να παρουσιάσει για πρώτη φορά στα τελευταία χρόνια, μια σαφή βελτίωση στους παγκόσμιους δείκτες που μετρούν το επιχειρηματικό περιβάλλον. Και αναφέρομαι τόσο στην ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ, όσο και στην έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας», επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Χρυσοχοϊδης.
Ακολουθεί το πλήρες περιεχόμενο της συνέντευξης τύπου
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλή σας μέρα, κυρίες και κύριοι, έρευνες των μεγαλύτερων εγχώριων και διεθνών ερευνητικών οργανισμών έχουν δείξει ότι η κατάργηση των αναχρονιστικών εμποδίων στην επιχειρηματικότητα, κατά τρόπο ώστε η Ελλάδα να συγκλίνει στο μέσο ρυθμιστικό επίπεδο της ευρωζώνης μπορούν να επιφέρουν αύξηση του ελληνικού ΑΕΠ πάνω από 17% μακροπρόθεσμα και περίπου 10% σε ορίζοντα πενταετίας.
Για το λόγο αυτό είναι σαφές και ξεκάθαρο ότι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος φιλικού στο επιχειρείν και τις νέες και υγιείς επενδύσεις, αποτελεί όρο και προϋπόθεση για την επιβίωση της ελληνικής επιχειρηματικότητας και κατ`Α επέκταση της ελληνικής οικονομίας.
Αποτελεί στην ουσία θεμέλιο λίθο πάνω στον οποίο μπορούμε να χτίσουμε πιο στέρεες και υγιείς βάσεις, ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης. Ένα μοντέλο ανάπτυξης που θα έχει ως βασικά χαρακτηριστικά την ανταγωνιστικότητα, την παραγωγικότητα, την εξωστρέφεια, την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, την επανεκκίνηση της παραγωγικής δραστηριότητας και την καινοτομία.
Για μας, για το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα.
Και για την επίτευξη αυτού του στοιχήματος υλοποιούμε εδώ και οκτώ μήνες σειρά σημαντικών ρυθμίσεων και δράσεων. Από την πετυχημένη λειτουργία της υπηρεσίας μιας στάσης, το γνωστό one stop shop για την ίδρυση των επιχειρήσεων, μέχρι το νόμο για την απλοποίηση της αδειοδότησης των τεχνικών επαγγελμάτων, των μεταποιητικών επιχειρήσεων και των επιχειρηματικών πάρκων.
Και από το νέο νόμο για το προπτωχευτικό δίκαιο που δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στις επιχειρήσεις, μέχρι το νέο πλαίσιο για τις ιδιωτικές επενδύσεις, που σέβεται τον επενδυτή, εγγυάται τη διαφάνεια σε όλα τα στάδια της επιβολής και αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων.
Όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις είχαν ως αποτέλεσμα η χώρα μας να παρουσιάσει για πρώτη φορά στα τελευταία χρόνια, μια σαφή βελτίωση στους παγκόσμιους δείκτες που μετρούν το επιχειρηματικό περιβάλλον.
Και αναφέρομαι τόσο στην ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ, όσο και στην έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας. Κανείς όμως δεν ισχυρίζεται ότι το πρόβλημα έχει λυθεί.
Αντιθέτως το τέρας της γραφειοκρατίας που εξέθρεψε για δεκαετίες το πελατειακό κράτος, έχει απλώσει τα πλοκάμια του σε όλο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης σε κάθε σημείο της κρατικής μηχανής.
Για το λόγο αυτό απαιτούνται ακόμα πιο γενναία και αποφασιστικά μέτρα για την εξάλειψή του, αλλά κυρίως συντονισμός και συνεργασία ολόκληρης της διοίκησης, να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεών μας.
Ένα τέτοιο βήμα, μια τέτοια μεγάλη τομή είναι η πρωτοβουλία μας για μια φιλική Ελλάδα στις επιχειρήσεις. Ένας φιλόδοξος σχεδιασμός, ο οποίος έγινε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, σε συνεργασία πάντα με κάθε έναν από τους πολιτικούς προϊστάμενους των δώδεκα κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργείων.
Το σχέδιο δράσης θα υλοποιηθεί εντός εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος 2011 – 2012, αποδεικνύοντας ότι η Ελλάδα χαράζει και σκοπεύει να ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια ένα δρόμο μεταρρυθμίσεων προς όφελος ενός βιώσιμου και σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Η μνημονιακή υποχρέωση καταγραφής των σημαντικότερων εμποδίων στην επιχειρηματική δραστηριότητα έδωσε την ευκαιρία να εντοπίσουμε και μετά να σχεδιάσουμε την άρση των πλέον σημαντικών εμποδίων στην επιχειρηματικότητα.
Αυτό δεν το κάναμε μόνοι μας. Ήρθαμε σε επαφή με όλους τους συλλογικούς φορείς της επιχειρηματικότητας της χώρας, διοργανώσαμε ανοιχτές ημερίδες για επιχειρηματίες, στις οποίες καταγράψαμε εξαντλητικά ένα προς ένα όλα τα ζητήματα που τους απασχολούν.
Ζητήσαμε από τον ΙΟΒΕ να συντάξει τη σχετική έκθεση με βάση το υλικό που συγκεντρώθηκε. Δε σταματήσαμε όμως εδώ. Φέραμε στο ίδιο τραπέζι εκπρόσωπους από όλα τα συναρμόδια Υπουργεία. Τους ζητήσαμε να δεσμευτούν για την υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων, μέσα σε συγκεκριμένα δεσμευτικά χρονικά περιθώρια. Είναι προφανές ότι η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, αποτελεί μια συνεχή διαδικασία, με πληθώρα μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων, οι οποίες μέλλει να επέλθουν τόσο σε θεσμικό επίπεδο, όσο και επίπεδο πρακτικών διατάξεων της πολιτικής.
Ο στόχος μας είναι να καλυφθεί μέσα από μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, το πλήρες φάσμα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, στον πλήρη κύκλο ζωής των επιχειρήσεων, από τη σύσταση της επιχείρησης, έως το κλείσιμο του κύκλου της, ή την εκκαθάριση των περιουσιακών της στοιχείων.
Το σχέδιο δράσης για την επιχειρηματικά φιλική Ελλάδα, περιλαμβάνει εβδομήντα εννιά δράσεις πολιτικής, για την άρση των πιο σημαντικών εμποδίων στην επιχειρηματικότητα, βρίσκεται σε πλήρη φάση υλοποίησης, από το τρίτο τρίμηνο του `Α11 έως το τέλος του επομένου χρόνου, του `Α12.
Αναλυτικά οι τομείς στους οποίους θα υπάρξουν παρεμβάσεις είναι:
Η σύσταση επιχείρησης, η εγκατάσταση επιχείρησης, τα εργασιακά και ασφαλιστικά θέματα, η εξωστρέφεια και οι μεταφορές, οι εγχώριες μεταφορές, οι διασυνοριακές μεταφορές δηλαδή εισαγωγές, οι διασυνοριακές μεταφορές δηλαδή εξαγωγές. Εμπορικά σήματα και επισήμανση προϊόντων, προβλήματα στη λειτουργία των αγορών, συναλλαγές με το δημόσιο, κρατικές προμήθειες, φορολογία, το ΕΣΠΑ, η έρευνα – καινοτομία και η λύση και εκκαθάριση της επιχείρησης.
Σήμερα, θα σας παρουσιάσω σειρά διατάξεων που θα περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για την Επιχειρηματικά Φιλική Ελλάδα και αποτελεί τη συμπληρωματική δράση του Σχεδίου Δράσης. Σκοπός του είναι η ενσωμάτωση των οριζοντίων προβλέψεων του Σχεδίου Δράσης σε ένα ενιαίο νομοθετικό κείμενο και η περεταίρω διεύρυνση τομέων στους οποίους μπορεί να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για τη διευκόλυνση του επιχειρείν.
Στο πολυνομοσχέδιο αυτό, το οποίο θα κατατεθεί προσεχώς, γρήγορα στη Βουλή, συμπεριλαμβάνονται οι εξής δώδεκα δράσεις.
Πρώτη δράση, προχωράμε στην επέκταση του fast track και τη δημιουργία ενός ενιαίου κέντρο εξυπηρέτησης επενδυτών. Σήμερα, ένα χρόνο μετά την ενεργοποίησή του το fast track είναι ώριμο να επεκταθεί, βελτιστοποιώντας τη λειτουργία του και απαντώντας ταυτόχρονα στην προσαρμογή της αναπτυξιακής νομοθεσίας στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί.
Οι προτεινόμενες αλλαγές στο νόμο γίνονται με δύο στόχους. Να καταστεί πιο αποτελεσματικό στη λειτουργία του. Να διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής, ώστε να δοθεί ώθηση στις μεγάλες και αναγκαίες επενδύσεις.
Οι σημαντικότερες αλλαγές που εισάγονται, μεταξύ άλλων είναι οι εξής: Με τις προτεινόμενες διατάξεις επαναπροσδιορίζεται η έννοια της στρατηγικής επένδυσης, διευρύνοντας το πεδίο εφαρμογής του fast track, ενώ επιδιώκεται η πλήρης αντικειμενικοποίηση των προϋποθέσεων ως εξής.
Αναπροσαρμόζονται τα όρια του συνολικού κόστους των επενδύσεων που ορίζονται ως στρατηγικές και διαμορφώνονται πλέον αντί για διακόσια είκοσι εκατομμύρια ευρώ σε εκατόν είκοσι εκατομμύρια ευρώ. Ή σαράντα εκατομμύρια ευρώ με την παράλληλη δημιουργία εκατόν είκοσι θέσεων εργασίας. Παράλληλα ορίζεται εφεξής ως στρατηγική επένδυση, η επένδυση που δημιουργεί πάνω από εκατόν πενήντα θέσεις εργασίας, αντί των διακοσίων πενήντα, που προβλέπονταν μέχρι σήμερα.
Επιπλέον εισάγεται ειδική κατηγορία στρατηγικής επένδυσης, στον τομέα της βιομηχανίας ο οποίος αποτελεί βασική υψίστη προτεραιότητα για την οικονομία και το νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας, εντός ήδη οργανωμένων βιομηχανικών περιοχών.
Στην περίπτωση αυτή το συνολικό κόστος της επένδυσης πρέπει να είναι πάνω από δεκαπέντε εκατομμύρια ευρώ, ποσό που στην ουσία ανταποκρίνεται στα πραγματικά μεγέθη του κλάδου της βιομηχανίας και απηχεί την κεντρική πολιτική επιλογή για την ενίσχυση της κατασκευής σύγχρονων βιομηχανικών και παραγωγικών υποδομών στη χώρα, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στη δημιουργία βιώσιμης εξωστρεφούς ανάπτυξης.
Τέλος, συντομεύουμε και άλλο το χρόνο που ορίζεται από το νόμο για την έκδοση των σχετικών αδειών από εξήντα σε σαράντα πέντε ημέρες.
Ο στόχος είναι να δημιουργήσουμε ένα απολύτως ελκυστικό περιβάλλον για την προσέλκυση επενδύσεων. Και επειδή έχουμε απόλυτη επίγνωση ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε από τη μια μέρα στην άλλη το ελληνικό δημόσιο, εισάγουμε μια ακόμα καινοτομία, προκειμένου κάθε επίδοξος επενδυτής να έρχεται σε όσο το δυνατόν μικρότερη επαφή με το κράτος.
Για το σκοπό αυτό συστήνουμε στο invest in Greece, ένα κέντρο εξυπηρέτησης επενδυτών με ειδική μονάδα προώθησης των αδειοδοτήσεων και των επενδύσεων, η οποία θα λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης, για όλες τις επενδύσεις πάνω από δύο εκατομμύρια ευρώ.
Πρακτικά δηλαδή το invest in Greece, λαμβάνοντας εντολή από κάθε επενδυτή, θα μπορεί να προβεί, ως νόμιμος εκπρόσωπός του σε όλες τις αναγκαίες νόμιμες ενέργειες για τη διεκπεραίωση διαδικασιών έκδοσης των αναγκαίων αδειών.
Για την εξυπηρέτηση αυτού του νέου, ας το ονομάσουμε κέντρο εξυπηρέτησης των επενδυτών, συστήνεται επιπλέον στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ένα ειδικό μητρώο χειριστών, στο οποίο θα εγγράφονται μετά από αίτηση φυσικά πρόσωπα, κάτοχοι πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ με επαρκή εμπειρία στην αδειοδότηση επενδυτικών σχεδίων που θα αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωση της αδειοδοτικής διαδικασίας για λογαριασμό του invest in Greece και του ιδιώτη επενδυτή.
Πώς θα λειτουργεί η νέα διαδικασία; Ο επενδυτής θα καταθέτει το φάκελό του σε αυτή τη νέα ειδική μονάδα, η οποία και θα αναλαμβάνει μέσω ενός χειριστή την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών για να εξασφαλιστούν μέσα στους υπάρχοντες προβλεπόμενους χρόνους οι απαιτούμενες άδειες. Με τον τρόπο αυτόν ο επενδυτής γλιτώνει ατέλειωτα πήγε – έλα από την υπηρεσία αλλά και τεράστια κόστη.
Τρίτον, μια ακόμα σημαντική παρέμβαση είναι η απλοποίηση των διαδικασιών των απαλλοτριώσεων μέσω της βελτίωσης του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων. Πρόκειται για μια δράση που κυριολεκτικά θα μας λύσει τα χέρια στην υλοποίηση των μεγάλων έργων, κυρίως των μεγάλων οδικών αξόνων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
Ο στόχος είναι η μείωση του χρόνου ολοκλήρωσης της απαλλοτρίωσης ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι καθυστερήσεις εκτέλεσης των δημοσίων έργων. Ο εξορθολογισμός του κόστους των αποζημιώσεων με τη βελτίωση των εκθέσεων προεκτίμησης της αξίας των ακινήτων. Η καλύτερη υπεράσπιση των συμφερόντων του δημοσίου κατά τις δίκες καθορισμού αποζημίωσης και αναγνώρισης δικαιούχων.
Η αύξηση των εσόδων του δημοσίου στις περιπτώσεις επιστροφής απαλλοτριωμένων ακινήτων στους πρώην ιδιοκτήτες τους όταν αυτά δεν χρησιμοποιούνται για το σκοπό που απαλλοτριώθηκαν και η απλούστευση των διαδικασιών που θα διευκολύνει όλους, πολίτες και Δημόσια Διοίκηση.
Για παράδειγμα, με τη ρύθμιση για την κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, πετυχαίνουμε χρονική βελτίωση από 2 έως 4 μήνες της διαδικασίας απαλλοτρίωσης λόγω κατάργησης της συναρμοδιότητας που αυτή τη στιγμή έχουν αρκετά Υπουργεία. Επιπλέον, με τη διαδικασία της ελεύθερης εξαγοράς ακινήτου παρέχουμε τη δυνατότητα εκτίμησης από πιστοποιημένους εκτιμητές. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η ελεύθερη εξαγορά να εξελιχθεί σαν ένα γρήγορο, αποτελεσματικό μέσον, γιατί ελαχιστοποιείται ο χρόνος απόκτησης των αναγκαίων ακινήτων και καθιστούμε περισσότερο αντικειμενική προς τις πραγματικές αξίες την αποτίμηση κάθε ακινήτου.
Τέταρτη δράση. Προχωρούμε σε απλοποίηση της άσκησης εξαγωγικών δραστηριοτήτων. Από το νόμο του 1979 και του 1959 πηγαίνουμε σε ένα νέο, σύγχρονο και λιτό νόμο ο οποίος βασίζεται στο αξίωμα ότι όποιος είναι έμπορος μπορεί και να εξάγει. Τι κάνουμε; Θεσμοθετούμε το ψηφιακό One Stop Shop για τους εξαγωγείς, το single window. Μετατρέπουμε το Μητρώο Εξαγωγέων σε Μητρώο Εξαγωγών, για να δοθεί έμφαση στο τι εξάγουμε και όχι ποιος εξάγει, ενώ η ενημέρωση των στοιχείων θα γίνεται αυτόματα. Καταργούμε την υποχρέωση του εξαγωγέα να εγγράφεται σε ειδικό μητρώο στα Επιμελητήρια με επιπλέον κόστος. Πλέον θα αρκεί η εγγραφή του στο ΓΕΜΗ.
Τοποθετούμε το cluster των εξαγωγικών συνδέσμων της χώρας, των τριών μεγάλων, του Πανελληνίου Συνδέσμου της Βορείου Ελλάδος και της Κρήτης σε Επιτροπή για το Βραβείο Εξαγωγέα ώστε να αναδειχθούν κατά παραδείγματα εταιρειών με εξαγωγική δραστηριότητα.
Πέμπτη δράση. Θεσμοθετούμε ένα νέο ελκυστικό εταιρικό τύπο, μια νέα ευέλικτη μορφή μικρής ανώνυμης εταιρείας, για να βοηθήσουμε τη νεανική επιχειρηματικότητα. Είναι γνωστό ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων είναι μικρομεσαίες. Για το λόγο αυτό η ανάγκη μιας ευέλικτης εταιρικής μορφής για τη στέγαση της μικρομεσαίας επιχείρησης είναι ένα διαρκές ζητούμενο. Ωστόσο η νομοθετική παραγωγικής το εταιρικό δίκαιο επικεντρώνεται εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες, σχεδόν πια έναν αιώνα, στην ανώνυμη εταιρεία με το νόμο 2190 του ΄20. Ενώ έχει παραμεληθεί το εταιρικό δίκαιο που προορίζεται για τη μικρομεσαία επιχείρηση. Ο νόμος για την εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, ο 3190 του ΄55, εξακολουθεί να ισχύει αναλλοίωτος από το 1955 και όπως είναι φυσικό είναι υποστεί τη φθορά του χρόνου.
Η ΕΠΕ ως ενδιάμεσος εταιρικός τύπος, δηλαδή μεταξύ ανώνυμης και προσωπικής εταιρείας δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής. Σε αντίθεση με την Ελλάδα, οι ευρωπαϊκές νομοθεσίες προχωρούν τα τελευταία χρόνια σε νέες ρυθμίσεις για τη μικρομεσαία επιχείρηση που διακρίνονται για την απλότητά τους και ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες, τις πρακτικές ανάγκες των επιχειρηματιών. Στην τάση αυτή εγγράφεται και η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εισαγάγει ένα ευρωπαϊκό τύπο εταιρείας που θα προορίζεται για τη μικρομεσαία επιχείρηση. Ακολουθώντας λοιπόν αυτή την ευρωπαϊκή τάση, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας νέας εταιρικής μορφής προσαρμοσμένη στις ανάγκες της μικρομεσαίας επιχείρησης, της νεανικής επιχειρηματικότητας και της εξωστρέφειας.
Η νέα εταιρεία θα είναι κεφαλαιουχική, εκ του νόμου εμπορική, με νομική προσωπικότητα, με δυνατότητα μονοπρόσωπης διαμόρφωσης ορισμένης διάρκειας, με καταστατική έδρα την Ελλάδα, χωρίς κρατική εποπτεία.
Χαρακτηριστικό της θα είναι η ευρύτατη δυνατότητα διαφορετικών καταστατικών διαμορφώσεων. Η ανάμειξη συμβολαιογράφου θα προβλέπεται μόνο σε περιπτώσεις εισφοράς ακινήτων. Εννοείται ότι η νέα εταιρεία θα είναι ενταγμένη στο σύστημα του ΓΕΜΗ και της απλοποιημένης ίδρυσης μέσω των υπηρεσιών μιας στάσης. Επιπλέον, η νέα εταιρεία θα είναι κατάλληλη να λειτουργήσει σε διεθνές περιβάλλον. Το καταστατικό της θα μπορεί να είναι είτε στην ελληνική είτε στην αγγλική ούτως ώστε να χρησιμοποιείται για επιχειρήσεις που λειτουργούν και στο εξωτερικό.
Οι εταίροι θα μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Βασική καινοτομία είναι η αποσύνδεση της εταιρικής συμμετοχής από το κεφάλαιο, με σκοπό την αξιοποίηση των κάθε είδους εισφορών των εταίρων.
Οι συμμετοχές των εταίρων δηλαδή θα υπολογίζονται όχι μόνο επί του κεφαλαίου, αλλά επί ενός μεγαλύτερου συνόλου αξιών στο οποίο θα περιλαμβάνονται εισφορές που δεν μπορούν να αποτελέσουν κεφάλαιο, παραδείγματος χάρη, είναι η εργασία, ή που συνίσταται στην ανάληψη ευθύνης μέχρι κάποιο ποσό για χρέη της εταιρείας. Με τον τρόπο αυτό η νέα εταιρική μορφή μπορεί να ικανοποιήσει ποικίλες ανάγκες. Αναγνωρίζεται κάθε είδους εισφορά όπως η εργασία, η εισφορά ευθύνης που ενισχύει την πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας, κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία για τις επιχειρήσεις, χωρίς ανάγκη υψηλής κεφαλαιακής υποδομής. Κυρίως αυτό έχει σχέση με τις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών.
Ταυτόχρονα ανταποκρίνεται στο διαχωρισμό των λειτουργιών των εταίρων μέσα στην εταιρεία. Οι εταίροι που εισφέρουν περιουσιακά στοιχεία, που ασχολούνται με την καθημερινή δραστηριότητα, που εγγυώνται κλπ, καθιστώντας τη νέα εταιρική μορφή κατάλληλη για οικογενειακές επιχειρήσεις νέων ή μικρές συνεργασίες. Δεν θα αποκλείεται όμως η χρήση της νέας εταιρείας και για μεγαλύτερες επιχειρήσεις αν οι εταίροι το βρίσκουν αυτό ως μια κατάλληλη λύση. Έκτη δράση. Προχωράμε στον εκσυγχρονισμό των μεθόδων των κρατικών προμηθειών με τη χρήση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και των συμφωνιών πλαισίου και την ηλεκτρονικοποίηση σε όλο το φάσμα διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων με στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού στις προμήθειες του δημοσίου, τη μείωση των δημοσίων δαπανών και φυσικά την εδραίωση της διαφάνειας.
Ο κ. Ξυνίδης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου θα αναλάβει την εφαρμογή και τη διάχυση της μεθόδου αυτής σε όλο το εύρος του δημόσιου τομέα και ήδη ο κ. Ξυνίδης πριν από λίγες εβδομάδες έχει εκδώσει μια εγκύκλιο, μια Υπουργική Απόφαση δίνοντας συγκεκριμένες οδηγίες σε όλες τις υπηρεσίες και τους οργανισμούς του δημοσίου και από 1/1 επίσης θα λειτουργήσει η νέα ανεξάρτητη αρχή δημοσίων συμβάσεων για τον έλεγχο της νομιμότητας και τη διαμόρφωση ενός ενιαίου πλαισίου στο δίκαιο που αφορά τις συμβάσεις του δημοσίου.
Υπολογίζουμε ότι με την ηλεκτρονικοποίηση, την ενέργεια ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και των συμφωνιών πλαίσιο, το μέσο οικονομικό όφελος σε κάθε διαγωνισμό ανέρχεται μέχρι έως 20% της εκάστοτε προϋπολογισθείσας δαπάνης του διαγωνισμού. Έβδομη δράση. Ο κ. Ξυνίδης έχει ετοιμάσει μία τροπολογία, μια ρύθμιση, μια διάταξη στο νομοσχέδιο αυτό που αφορά τα κίνητρα προσέλκυσης και εγκατάστασης επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης.
Η Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης μετατρέπεται επιτέλους σε ένα δίκτυο που στοχεύει στην ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ διαφορετικών επιχειρήσεων, σε ένα μηχανισμό προβολής της καινοτόμου επιχειρηματικής δράσης, σε έναν καταλύτη για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού για τις επιχειρήσεις στα πρώτα βήματά τους.
Ενδεικτικά μερικά από τα κίνητρα που θα απολαμβάνουν οι επιχειρήσεις που θα δραστηριοποιούνται στην ΑΖΚ είναι τα εξής. Φορολογικές απαλλαγές από τέλη, εισφορές και επιβαρύνσεις υπέρ του δημοσίου. Μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές, χρηματοδοτικές ενισχύσεις για επενδύσεις.
Όγδοη δράση. Προχωρούμε, όπως σας έχουμε ανακοινώσει παλαιότερα, στον εκσυγχρονισμό της μεθόδου απόδοσης των εμπορικών σημάτων και της ενίσχυσης της προστασίας των σημάτων.
Ένατη δράση. Εκσυγχρονίζουμε τη νομοθεσία για τους μεσίτες ακινήτων, δίνοντας το μεγαλύτερο βάρος στη σύμβαση μεσιτείας ώστε να μειωθεί το ποσοστό των διαφορών που προκύπτουν από την εφαρμογή της.
Δέκατη δράση, πολύ σημαντική. Προωθούμε το σήμα ελληνικού προϊόντος το οποίο θα φέρουν προαιρετικά ως επισήμανση τα προϊόντα που παράγονται και μεταποιούνται στην Ελλάδα και συμμορφώνονται συστηματικά με τις προδιαγραφές οι οποίες θα εκπονηθούν από τους αρμόδιους φορείς. Σκοπός του σήματος είναι η εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών ώστε να γνωρίζουν την προέλευση των προϊόντων και να προβαίνουν σε πολύ συγκεκριμένες αγορές και ενημερωμένες επιλογές. Περαιτέρω, αποφεύγονται τα φαινόμενα παραπλάνησης μέσω παράνομων ελληνοποιήσεων, επιτυγχάνεται η προστασία των συμφερόντων των παραγωγών από απομιμήσεις και αθέμιτο ανταγωνισμό.
Ενδέκατη δράση: Δημιουργούμε ένα διαφανές, αποτελεσματικό σύστημα εποπτείας αγοράς στα βιομηχανικά προϊόντα αφού με το σχέδιο αυτό προβλέπεται: Η δημιουργία και τήρηση ειδικού μητρώου πιστοποιημένων ελεγκτών, η διαδικασία ελέγχου των προϊόντων μέσω διαπιστευμένων Εργαστηρίων, η σύσταση κοινών κλιμακίων μεταξύ Υπηρεσιών που διενεργούν ελέγχους και έρευνες προκειμένου ο επιχειρηματίας να μην επιβαρύνεται με πολλαπλούς ελέγχους που αποσκοπούν όλοι δηλαδή στο ίδιο: Στη διαπίστωση της ασφαλούς κυκλοφορίας των προϊόντων. Ετήσιος σαφής προγραμματισμός των ελέγχων που διενεργούνται στην αγορά, η παρακολούθηση του προγράμματος και ο απολογισμός του ελεγκτικού συστήματος.
Τέλος, επιταχύνουμε και απλοποιούμε τη διαδικασία εκτέλεσης αρχαιολογικών ερευνών μέσα από ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που αφορά στη διαδικασία αδειοδότησης και εκτέλεσης αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών στο πλαίσιο επενδυτικών προγραμμάτων. Πλέον οι ιδιώτες επενδυτές θα ενημερώνονται πλήρως και σαφώς ως προς τα στάδια του σχεδιασμού έγκρισης και εκτέλεσης του εκάστοτε αρχαιολογικού έργου, από πλευράς αρχαιολογικής νομοθεσίας, ώστε να μπορούν να προσδιορίζουν στη μέγιστη δυνατή ακρίβεια το σχετικό προϋπολογισμό και το χρονοδιάγραμμα. Επίσης επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό με τη θεσμοθέτηση της έκθεσης αναλυτικής αρχαιολογικής τεκμηρίωσης η οποία θα συμβάλλει καθοριστικά στην πρόληψη στο μέτρο του δυνατού των όποιων καθυστερήσεων στη φάση υλοποίησης των έργων αλλά και στην ελαχιστοποίηση του κόστους των αρχαιολογικών ερευνών καιεργασιών.
Ταυτόχρονα φυσικά, και θέλω να είμαι σαφής σ`Α αυτό, εξασφαλίζεται απολύτως η προστασία των μνημείων, των αρχαιολογικών χώρων και των ιστορικών τόπων που βρίσκονται σε ζώνη χωροθέτησης του εκάστοτε έργου.
Κυρίες και κύριοι, το επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας πρέπει ν`Α αλλάξει, για να προσελκύσει επενδυτές και να προάγει την επιχειρηματικότητα. Οι παραπάνω διατάξεις, μαζί με πολλές άλλες που βρίσκονται στη διαδικασία της τελικής επεξεργασίας, έρχονται να συμβάλλουν καθοριστικά στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος ακόμα φιλικότερου προς τις επιχειρήσεις που θα διευκολύνει την ανάληψη επιχειρηματικών κινδύνων και την επένδυση σε δημιουργία και σε ανάπτυξη επιχειρήσεων.
Το Υπουργείο θ`Α αναλάβει το συντονισμό αλλά και το κύριο βάρος υλοποίησης στην πράξη, όλων των διατάξεων που αναφέραμε παραπάνω. Και δεσμευόμαστε να προχωρήσουμε γρήγορα κατά προτεραιότητα χωρίς καθυστερήσεις, χωρίς πισωγυρίσματα. Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Αναπληρωτή Υπουργό, τον κ. Ξυνίδη για τη συμβολή του σε όλη αυτή την προσπάθεια, τους Γενικούς Γραμματείς, τον κ. Αλέξανδρο Φούρλα ο οποίος με μεγάλη επιμέλεια και πολύ κόπο επεξεργάστηκε όλο αυτό το χρονικό διάστημα το νομοσχέδιο για την επιχειρηματικά φιλική Ελλάδα, το Γενικό Γραμματέα τον κ. Δρυμούση ο οποίος συντόνισε το έργο των δράσεων για την άρση των εμποδίων, το Γενικό Γραμματέα Εμπορίου τον κ. Κομνηνό ο οποίος επιμελήθηκε και αυτός του σήματος ελληνικών προϊόντων και του νέου εταιρικού τύπου. Να ευχαριστήσω τους συνεργάτες μου νομικούς οι οποίοι συνέβαλαν στη διαμόρφωση όλου αυτού του γιγαντιαίου νομοσχεδίου που έχω μπροστά μου και πραγματικά θεωρώ ότι σήμερα είναι μια ιδιαίτερα ξεχωριστή μέρα για την επιχειρηματικότητα στη χώρα. Θα συζητήσουμε το επόμενο χρονικό διάστημα με τους επιχειρηματικούς φορείς περαιτέρω με ποιον τρόπο μπορούμε να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα.
Σας ευχαριστώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω δυο πράγματα: Το πρώτο είναι, ποιο θα είναι το μετοχικό κεφάλαιο του νέου εταιρικού τύπου, εάν θα προβλέπεται ένα ορισμένο ποσό μετοχικού κεφαλαίου και το δεύτερο, θα ήθελα να ρωτήσω αν αυτή η ζώνη καινοτομίας της Θεσσαλονίκης προσιδεάζει προς τις ελεύθερες οικονομικές ζώνες που μας έχουν ζητήσει οι Γερμανοί, που σημαίνει μια κινεζοποίηση ασφαλιστικών δικαιωμάτων και εργασιακών σχέσεων στη Βόρεια Ελλάδα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το πρώτο ερώτημα, σας απαντώ ευθέως: Το μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας μπορεί να είναι 1 ευρώ. Ο κ. Ξυνίδης θα σας απαντήσει για το άλλο θέμα.
Σ. ΞΥΝΙΔΗΣ: Αυτά που γράφτηκαν και ακούστηκαν περί ελευθέρων ζωνών, είναι πράγματα τα οποία είδαν το φως της δημοσιότητας τουλάχιστον έναν, να μην πω ενάμισι χρόνο από τότε που επεξεργαζόμαστε το θέμα της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας οπότε και χρονικά δεν υπάρχει καμία συσχέτιση.
Το 2006 η προηγούμενη κυβέρνηση είχε κάνει ένα πλαίσιο με την Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας το οποίο ενώ κατ' αρχήν ήταν σε μια θετική κατεύθυνση, ότι δηλαδή πρέπει να υπάρξουν ζώνες για την ανάπτυξη της καινοτομίας στη χώρα μας με κάποιες ειδικές προδιαγραφές κι ένα ειδικό περιβάλλον που θα εξυπηρετεί αυτή την ανάπτυξη, πλην όμως έμεινε ένα αποστεωμένο γραφειοκρατικό σύστημα.
Εμείς προσπαθήσαμε με τρεις παρεμβάσεις να το ενεργοποιήσουμε τώρα που το έχει περισσότερο ανάγκη η χώρα από ποτέ, λύνοντας βασικά προβλήματα, πρώτον στη συγκρότηση τη νομοθετική της Αλεξάνδρειας Ζώνης που είχε πολύ μεγάλες αδυναμίες και τις τροποποιούμε, δεύτερον στην οριστική χωροθέτησή της με συντεταγμένες οι οποίες συνοδεύουν μια Υπουργική Απόφαση η οποία ήδη είναι έτοιμη και θα κατατεθεί μαζί με το νόμο και η Υπουργική Απόφαση και τρίτον, με αυτό που είπε ο Υπουργός που είναι το πιο σημαντικό απ`Α όλα, με τα κίνητρα που είναι κίνητρα για να μπορέσουν εκεί οι επιχειρήσεις και οι νέοι άνθρωποι που έχουν τα πλεονεκτήματα ν`Α αναγάγουν την καινοτομία σε κύριο μοχλό ανάπτυξης της χώρας ν`Α ανθίσουν με δωρεάν παροχές σε δίκτυα και σε βασικές υποδομές για να μπορούν να κάνουν αυτή τη δουλειά.
Αυτό είναι όλο και πιστεύω ότι η Θεσσαλονίκη είναι πολύ ώριμη, το ζητάει, το περιμένει και η άποψή μας είναι ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα ανθίσει. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στα εργασιακά και ασφαλιστικά και φορολογικά….
Σ. ΞΥΝΙΔΗΣ: Δεν έχει απολύτως καμία σχέση. Δεν είναι βιομηχανική περιοχή, δεν είναι κάτι που θα γίνονται σκληρές εργασίες, είναι χώρος που θ`Α ανθίσει η εύνοια και η τεχνολογία χάριν της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω τρία πράγματα: Το πρώτο είναι, αν σ`Α αυτό το νομοσχέδιο είναι και οι 79 δράσεις που περιγράψατε πριν. Το δεύτερο: Παρατηρούμε ότι είναι περισσότερο παρεμβάσεις που γίνονται στον τομέα το δικό σας και ήθελα να δω τι γίνεται με τ`Α άλλα 11 Υπουργεία που υπάρχουν στην αρμοδιότητά σας, αν δηλαδή θα κατεβάσουν κι αυτά κάποιο άλλο νομοσχέδιο, αν θα κάνουν αυτόνομες δικές τους παρεμβάσεις.
Επίσης με το fast track, αν κατάλαβα καλά, κατεβαίνει ο πήχης των έργων τα οποία θ`Α αδειοδοτούνται με γρήγορες διαδικασίες στα 2 εκατομμύρια ευρώ με το κόστος επένδυσης από 220 που ήταν πριν;
Σ. ΞΥΝΙΔΗΣ: Θα σας δώσει μια πολύ εξειδικευμένη απάντηση ο κ. Δρυμούσης για το Σχέδιο Δράσης, για τη «Φιλικά Επιχειρηματική Ελλάδα».
Γ. ΔΡΥΜΟΥΣΗΣ: Το Σχέδιο Δράσης έχει 10 περιοχές όπως αναφέρθηκε, 10 πεδία αν θέλετε επιχειρηματικά, ξεκινώντας από τη σύσταση της επιχείρησης, εργασιακά, φορολογικά μέχρι περιβαλλοντικά, μέχρι και τη λύση ή εκκαθάριση στις περιπτώσεις που φτάνουμε μέχρι εκεί.
Έχουν αν θέλετε ταυτοποιηθεί 30 εμπόδια που λειτουργούν ανασταλτικά στη δραστηριοποίηση μιας επιχείρησης, στην επιχειρηματικότητα και τα εμπόδια αυτά, τα 30 εμπόδια, στη συνέχεια για κάθε ένα από τα εμπόδια αυτά θα έλεγα, έχουν εξειδικευθεί συγκεκριμένες δράσεις για την αντιμετώπισή τους. Οι δράσεις μπορεί να είναι από μία μέχρι 10, ανάλογα με το εμπόδιο.
Σε πολλές από τις περιπτώσεις αυτές, η δράση από πλευράς νομοθετικής διάταξης μπορεί να είναι και μια Κοινή Υπουργική Απόφαση. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, κι αναφέρω ένα παράδειγμα, ο νόμος για τη περιβαλλοντικά, τις αδειοδοτήσεις, που πέρασε τέλος Αυγούστου, είναι μια νομοθετική διάταξη που αφορά ένα συγκεκριμένο Υπουργείο και αυτή εντάσσεται μέσα σ`Α αυτό το πλαίσιο.
Ως εκ τούτου, οι δράσεις που ανέφερε ο Υπουργός, οι σημερινές δράσεις έχουν έναν οριζόντιο χαρακτήρα που διατρέχουν όλο το σχέδιο, όμως υπάρχουν ειδικότερες δράσεις από τις 79 που υλοποιούνται από πλευράς εφαρμογής σε σχέση μ`Α αυτή τη διάταξη, μ`Α αυτό τον τρόπο, είτε με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις είτε με ειδικότερα νομοθετήματα που αφορούν ένα συγκεκριμένο Υπουργείο.
Τα Υπουργεία ποια είναι: Το Υπουργείο Οικονομικών, το δικό μας φυσικά Υπουργείο, το Υπουργείο Εργασίας, το Υπουργείο Υποδομών, το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Παιδείας, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και ακόμα και το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Να συμπληρώσω τον κ. Δρυμούση και να πω ότι ταυτόχρονες δράσεις αυτή τη στιγμή γίνονται απ`Α όλα τα Υπουργεία. Για παράδειγμα να σας θυμίσω τη δράση του Υπουργείου Περιβάλλοντος για τις αδειοδοτήσεις στις πολεοδομικές άδειες, που το έχει αλλάξει ριζικά, για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.
Εμείς εδώ σήμερα φέραμε εκείνες τις δράσεις που αφορούν στενά το Υπουργείο και κάποιες άλλες που συνεργαστήκαμε με ορισμένα άλλα Υπουργεία.
Θα δώσω το λόγο στον κ. ¶ρη Συγγρό τον οποίο επίσης θέλω να ευχαριστήσω για την εξαιρετική δουλειά που έκανε, το “Invest in Greece” στην προετοιμασία αυτής της πρότασης της νομοθετικής που φέρνουμε σήμερα και θα φέρουμε μεθαύριο στη Βουλή. Να πω επίσης ότι όπως είναι γνωστό, εγκρίθηκαν τρία επενδυτικά σχέδια αξίας περίπου 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ πριν από λίγες εβδομάδες και βρίσκονται ήδη στα σκαριά και προετοιμάζονται από το “Invest in Greece” 20 φάκελοι, 20 επενδυτικά σχέδια αξίας περίπου 5 δισεκατομμυρίων ευρώ και πολλά από αυτά θα ξεκινήσουν πολύ σύντομα να έρθουν στη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων προκειμένου να εγκριθούν και να προχωρήσουν οι επενδύσεις.
¶ρη έχεις τον λόγο.
Α. ΣΥΓΓΡΟΣ: Αναφορικά με το Invest in Greece και το fast track γίνονται δυο πράγματα και να μην τα μπερδέψουμε. Το ένα είναι όσον αφορά τις στρατηγικές επενδύσεις το Νόμο του fast track αυτόν καθαυτόν όπου μειώνονται τα όρια, δηλαδή από 200 εκ. που είναι σήμερα πάνε στα 120 εκ. Από τα 75 εκ. και 150 θέσεις εργασίας, πάνε στα 40 εκ. και όπως είπε ο κ. Υπουργός προσθέτουμε και την ειδική κατηγορία των βιομηχανικών επενδύσεων, που μέσα σε οριοθετημένες βιομηχανικές ζώνες το όριο είναι τα 15 εκ. Τα 2 εκ. στα οποία αναφερθήκατε κ. Κολώνα, αφορούν την βοήθεια την οποία θα συνεισφέρει το Invest in Greece στους επενδυτές για την αδειοδοτική διαδικασία. Είναι δυο διακριτές λειτουργίες οι οποίες θα γίνονται όμως και οι δυο σύμφωνα με τον καινούργιο νόμο, μέσα από το Invest in Greece. Είναι δυο διακριτικές διαδικασίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή είναι η επέκταση και σε άλλες χαμηλότερες επενδύσεις, με απλά λόγια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προσέξτε, η μια ρύθμιση αφορά την επέκταση της αρμοδιότητας του fast track να τρέχει γρήγορα να σας το πω πολύ απλά, τις διαδικασίες για να φτάσει στην Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων ένας φάκελος και το άλλο αφορά την εξυπηρέτηση προς τους επενδυτές μιας επένδυση πάνω από 2 εκ., που μπορεί να έρχεται στο Invest in Greece να αναθέτει σε αυτό ως μια εργοληπτική διαδικασία μια παροχή υπηρεσιών, να διεκπεραιώνει ένα φάκελο επενδύσεων. Είναι εντελώς διαφορετικές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και ας μην είναι στρατηγικού χαρακτήρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάνω σε αυτό κατ' αρχήν θα ήθελα να ρωτήσω ο επενδυτής θα χρεώνεται κάποιο κόστος γι' αυτή τη δουλειά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ασφαλώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει το Invest in Greece το απαραίτητο προσωπικό έτσι ώστε να προχωρήσει με ταχύτητα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γι' αυτό ακριβώς είπατε ότι δημιουργείται στο Υπουργείο ένα Μητρώο χειριστών, όπως έχουμε το Μητρώο αξιολογητών για τον Επενδυτικό Νόμο, ή για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ ακριβώς κατά τον ίδιο τρόπο δημιουργείται ένα Μητρώο χειριστών οι οποίοι θα αξιολογηθούν με κάποια κριτήρια και από αυτούς θα επιλέγει κάθε φορά με τη σειρά το Invest in Greece και θα τους αναθέτει αυτή τη διαδικασία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και κάτι άλλο αν μου επιτρέπετε. Διαπιστώνω ότι μέσα σε αυτό το κείμενο το οποίο μας ανακοινώσατε, αναφέρονται παρεμβάσεις οι οποίες έχουν ανακοινωθεί ως νομοθετήματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα σήματα και τα λοιπά ακριβώς. Είναι μέσα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλετε να πείτε ότι οι νόμοι αυτοί που μας έχουν ανακοινωθεί δεν έχουν ψηφιστεί, θα μπουν …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχουν ψηφιστεί. Θα μπουν σε όλο αυτό το νομοσχέδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν υπάρχουν άλλες αλλαγές;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι καμία αλλαγή. Απλώς ενσωματώνονται στις παρούσες δράσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, εδώ στους τομείς που έχουν σχεδιαστεί και υλοποιούνται παρεμβάσεις αναφέρονται εργασιακά και ασφαλιστικά θέματα. Τι είναι αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αφορούν το Υπουργείο Εργασίας, δεν αφορούν εμάς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου) Πάνω σε αυτό κ. Υπουργέ να σας ρωτήσω …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχει απολύτως καμία σχέση. Δεν συνδέεται. Είναι απολύτως μία ρύθμιση που αφορά τον εταιρικό τύπο και τίποτε παραπέρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πρόκειται να εξαγγείλετε για το κεφάλαιο κίνησης, διότι είναι ενδιαφέροντα αυτά που μας λέτε και ευχάριστα, αλλά οι επιχειρήσεις καίγονται αυτές τις μέρες και το ξέρετε κι εσείς για το κεφάλαιο κίνησης. Έχετε κατά καιρούς μιλήσει για μέτρα, για συνεδριάσεις με ΕΤΕΠ για παζάρια για διαπραγματεύσεις, πότε θα ανακοινώσετε συγκεκριμένα μέτρα όσον αφορά την ενίσχυση των επιχειρήσεων. Το ένα.
Και δεύτερον. Το fast track δημιουργήθηκε προσπαθώντας κατά κύριο λόγο να προσελκύσουμε και ξένες επενδύσεις. Μέχρι τώρα έρχονται μόνο ελληνικές. Πως το αξιολογείτε αυτό; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο στόχος αυτή τη στιγμή και η προτεραιότητα πράγματι είναι να προσελκύσουμε άμεσες ξένες επενδύσεις γιατί πιστεύω ότι αυτό αποτελεί και λύση για την οικονομία, την αναστήλωση της οικονομίας και στη συνέχεια την ανάπτυξη.
Ωστόσο ας είμαστε καθαροί και ειλικρινείς μεταξύ μας. Εάν δεν λυθεί το συστημικό πρόβλημα της χώρας, εάν δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία της υλοποίησης των αποφάσεων της 26ης Οκτωβρίου, δεν ρυθμιστεί το πρόβλημα του χρέους και δεν υπάρξει ένα σήμα ασφάλειας της χώρας προς τα έξω προς τις αγορές, είναι προφανές ότι δεν θα υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα.
Παρ' όλα αυτά πρέπει να σας πω ότι το Invest in Greece αυτή τη στιγμή έχει δεχτεί κάποιες προτάσεις οι οποίες αξιολογούνται αυτή τη στιγμή και πολύ σύντομα νομίζω ότι θα έχουμε και στον τομέα αυτό εξελίξεις, σε συνδυασμό με την πρόοδο των διαδικασιών για την οριστική συστημική μας απελευθέρωση θα έλεγα.
Τώρα σε ό,τι αφορά το πρώτο ερώτημά σας σχετικά με το θέμα της ρευστότητας και τα κεφάλαια κίνησης, θα ακούσατε προχτές και τη συνέντευξη του κ. Ράιχενμπαχ που αναφέρθηκε πρώτος σε αυτό το ζήτημα. Πρέπει να σας πω ότι γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια, οι εταίροι μας επέδειξαν στον τομέα αυτό μια πραγματική διάθεση για στήριξη και συμμετοχή στην προσπάθεια αυτή.
Ήδη βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της αλλαγής κάποιων ρυθμίσεων που έχουν σχέση με το κοινοτικό Δίκαιο και έτσι πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να παραχωρήσουμε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ένα εγγυητικό κεφάλαιο πάνω από 500 εκ. ευρώ, προκειμένου το επόμενο χρονικό διάστημα οι ελληνικές Τράπεζες να δανείσουν στις επιχειρήσεις μας περίπου 1,2 δις ευρώ δάνεια, εκ των οποίων περίπου 50% θα είναι κεφάλαιο κίνησης.
Περιμένετε τις ανακοινώσεις οι οποίες θα γίνουν πολύ σύντομα, όπως επίσης και η άλλη προσπάθεια που γίνεται αυτή τη στιγμή από εμάς να δημιουργήσουμε ένα εγγυητικό Ταμείο πάλι από το ΕΣΠΑ 1,5 δις ευρώ, προκειμένου να δοθεί ένα δάνειο στη χώρα περίπου 5,5-6 δις εκ., για την ενίσχυση των αναπτυξιακών έργων όπως είναι τα μεγάλα παραχωρησιακά έργα, η διαχείριση των απορριμμάτων και των υγρών λυμάτων και μια σειρά άλλα μεγάλα έργα, τα οποία έχει ανάγκη η χώρα και τα οποία θα χρηματοδοτηθούν με βάση αυτή τη ρύθμιση.
Ήδη έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αλλαγής της νομοθεσίας σε πολύ σύντομο χρόνο, σε χρόνο ρεκόρ θα έλεγα ενώ αυτή η διαδικασία θα κρατούσε περίπου ενάμιση χρόνο και είμαι πάρα πολύ ευτυχής να σας πω ότι οι εταίροι μας στην περίπτωση αυτή συνεργάστηκαν και βοήθησαν πάρα πολύ αποφασιστικά. ¶ρα περιμένετε ανακοινώσεις πολύ γρήγορα.
Σ. ΞΥΝΙΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ πίσω από αρκετά κεφάλαια από αυτά που ανακοίνωσε ο Υπουργός, αναφέρω ενδεικτικά και το «Σήμα Ελληνικού Προϊόντος και της «Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας» τα κίνητρα και τα λοιπά, υπάρχουν συστηματικές και επίπονες διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να φτάσουμε σε αυτό το σημείο και να εγκριθούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν θα μπορούσατε σας παρακαλώ ένα σχόλιο είναι εκτός των θεμάτων που συζητούμε τώρα στη συνέντευξη Τύπου, για τα όσα δηλώσατε το πρωί σε ραδιοφωνικό σταθμό, σχετικά με την πρόθεσή σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστώ πολύ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, στις διατάξεις του νομοσχεδίου για τις απαλλοτριώσεις, μπαίνει και κάποιο πλαφόν στο ποσοστό ως προς το κόστος του έργου ή όχι; Υπάρχει ένα ζήτημα σχετικά με το κόστος των απαλλοτριώσεων, μπαίνει κάποιο πλαφόν τελικά ή όχι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι οι οριστικές διευθετήσεις σε σχέση με το θέμα των απαλλοτριώσεων θα γίνουν όταν θα υπάρξει πια και συνταγματική αναθεώρηση.
|
infoepan@mou.gr
801 11 36300