Υπουργείο Οικονομίας & ΑνάπτυξηςΥπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης
Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Τομεακών ΕΠ του ΕΤΠΑ & ΤΣ
Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία

GR / EN
Εκτυπώστε αυτή τη σελίδα Αυξήστε το μέγεθος των γραμμάτων Μειώστε το μέγεθος των γραμμάτων
Νέα και Ενδιαφέροντα
13/12/2011 - Συνάντηση εργασίας του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στο Βερολίνο με τον Γερμανό ομόλογό του και τον Γερμανικό Σύνδεσμο Βιομηχανιών

«Είμαι πεπεισμένος ότι μόλις ο ΅συστημικός κίνδυνος`Α του ελληνικού χρέους αρχίσει να υποχωρεί, τότε η πραγματική οικονομία θα αντεπιτεθεί και στο τέλος θα αναδειχθεί σε πρωτοπόρο της εξόδου από την ύφεση» τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης σήμερα, Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2011, στο Βερολίνο, στην κλειστή σύσκεψη που διοργανώθηκε από το Σύνδεσμο Γερμανών Βιομηχάνων (BDI) με πρωτοβουλία του κ. Χρυσοχοΐδη, και στην οποία συμμετείχαν ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας και Τεχνολογίας, κ. Φίλιπ Ρέσλερ, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανών Βιομηχάνων (BDI), κ Κλάους Κέρμπερ και επιφανείς πολιτικοί, επιχειρηματίες και κυβερνητικοί παράγοντες της Γερμανίας. Στόχο της συνάντησης αποτέλεσε η χάραξη ενός δεκαετούς σχεδίου για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και η παράλληλη προσέλκυση γερμανικών επενδύσεων στη χώρα μας.

Κατά την κοινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν οι δύο υπουργοί κ.κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και Φίλιπ Ρέσλερ, με την ευκαιρία της σημερινής συνάντησής τους στο Βερολίνο, ανακοίνωσαν την κοινή απόφασή τους να θεσμοθετήσουν εξαμηνιαία συνάντηση, εναλλάξ σε Βερολίνο και Αθήνα κάθε χρόνο, μεταξύ των επιχειρηματικών ενώσεων των δύο χωρών, Ελλάδας και Γερμανίας, με στόχο την εμβάθυνση της επιχειρηματικής και κυβερνητικής συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών. Περαιτέρω οι δύο υπουργοί αναφέρθηκαν στη δημιουργία μιας νέας επενδυτικής τράπεζας στην Ελλάδα, με τη βοήθεια και την τεχνογνωσία της γερμανικής κρατικής τράπεζας KfW και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Κατά την ομιλία που παρέθεσε ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στην εκδήλωση του BDI τόνισε τα ακόλουθα:
«Η μεγαλύτερη πρόκληση για την ελληνική οικονομία αυτή τη στιγμή είναι η προσέλκυση επενδύσεων που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Αυτή η διαδικασία απαιτεί την ουσιαστική ανακατανομή πόρων και ανθρώπινου κεφαλαίου στην Ελλάδα. Γιατί ενώ η ελληνική κοινωνία πληρώνει ήδη ακριβά το κοινωνικό κόστος της σκληρής δημοσιονομικής προσαρμογής, δεν έχουμε καταφέρει, λόγω του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος και της καθυστέρησης στη λήψη πολιτικών αποφάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να δώσουμε την αναγκαία ώθηση στην πραγματική οικονομία και τις επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας στη χώρα. Σύμφωνα με τη δική μου θεώρηση, αυτή είναι και η σημαντικότερη πρόκληση για το νέο πρόγραμμα προσαρμογής, ούτως ώστε να έρθουν στην Ελλάδα επενδύσεις που θα δημιουργήσουν ξανά θέσεις εργασίας και θα απορροφήσουν τις κοινωνικές εντάσεις και την ανεργία το ταχύτερο δυνατό».

Μάλιστα ο Έλληνας υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ήταν πολύ σαφής προς τους Γερμανούς πολιτικούς και επιχειρηματίες που παρευρέθηκαν στη σύσκεψη, προειδοποιώντας ότι «λόγω της αναμονής ή της καθυστέρησης της διαδικασίας προσαρμογής, το κοινωνικό κόστος καθίσταται διαρκώς όλο και πιο δύσκολο στην διαχείρισή του, και γι`Α αυτό η χάραξη πολιτικής και οι ευρωπαϊκές διαδικασίες διακυβέρνησης θα πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτήν την επείγουσα προτεραιότητα».

Λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «το πρόγραμμα διάσωσης της ελληνικής οικονομίας επικεντρωμένο  αρχικά στη συρρίκνωση της ζήτησης και την φοροδιαφυγή δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και τελικά η δημοσιονομική εξυγίανση μείωσε οριζοντίως τις δημόσιες δαπάνες και οδήγησε σε μια απρόβλεπτη κατάρρευση των επενδύσεων σε πάγια κεφάλαια» ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης περιέγραψε τις αιτίες που οδήγησαν στην αποτυχία του αρχικού προγράμματος. Μάλιστα επισήμανε ότι δυναμικοί κλάδοι της ελληνικής οικονομίας, όπως ο εξαγωγικός τομέας, ο τουρισμός και η απορρόφηση των κοινοτικών πόρων αρχικά δεν είχαν συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα και χρειάστηκαν μακρές συζητήσεις με  την «τρόικα» για την εισαγωγή ενός διακριτού αναπτυξιακού πυλώνα στο πρόγραμμα προσαρμογής.

«Πολύς χρόνος σπαταλήθηκε και αυτό ήδη αντανακλάται στην απότομη ύφεση των τριών πρώτων τριμήνων του 2011» είπε χαρακτηριστικά.

Όπως εξήγησε στο ακροατήριό του ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, του οποίου ο ίδιος προΐσταται, έχει ήδη κάνει σημαντικά βήματα για τη δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα. «Ξεκινήσαμε με τη θέσπιση χρηματοδοτικών και θεσμικών κινήτρων για τη στήριξη των εξαγωγικών εταιριών, την τολμηρή αναδιάρθρωση των επενδυτικών κινήτρων και των διαδικασιών επιλογής από το κράτος για τη χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων στον επιχειρηματικό τομέα. Στη συνέχεια  εισάγαμε μια σειρά δομικών αλλαγών στοχεύοντας σε μια Ελλάδα φιλική στις επιχειρήσεις. Η νέα Αρχή Ανταγωνισμού, η εξάλειψη της γραφειοκρατίας για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες και μια σειρά κανονιστικών μεταρρυθμίσεων στο επίπεδο της παραγωγής στοχεύουν στην ενίσχυση του ανταγωνισμού στην ελληνική οικονομία.» Δεν παρέλειψε, δε, να υπενθυμίσει στους Γερμανούς επιχειρηματίες την ανάπτυξη από πλευράς ΥΠΑΑΝ μιας στοχευμένης πολιτικής για τις ¶μεσες Ξένες Επενδύσεις σε συνδυασμό με τον νόμο Fast Track και τις διμερείς οικονομικές πρωτοβουλίες με τους Ευρωπαίους εταίρους μας που έχουν δρομολογηθεί το τελευταίο εξάμηνο.

Τα αποτελέσματα της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την περασμένη Παρασκευή, έδωσαν στον υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη την ευκαιρία για το καίριο σχόλιο του σχετικά με αυτή, με το οποίο έκλεισε και την ομιλία του.
«Τρία χρόνια μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση, οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί παίρνουν επιτέλους καίριες αποφάσεις με στόχο μια Ευρωπαϊκή Δημοσιονομική Ένωση. Σίγουρα δεν φτάσαμε ακόμη εκεί. Εντούτοις, μια νέα ατζέντα οικονομικής διακυβέρνησης αναδύεται και η πολιτική συζήτηση μπαίνει επιτέλους στο σωστό δρόμο. Στην Ελλάδα, κάνουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να ενισχύσουμε το ρόλο της πραγματικής οικονομίας στο νέο μοντέλο ανάπτυξης που δημιουργούμε. Για να το πετύχουμε αυτό χρειαζόμαστε ένα άλλο μείγμα πολιτικής σε ευρωπαϊκό πλέον επίπεδο. Τα αυστηρά προγράμματα λιτότητας με τα τεράστια κοινωνικά κόστη που συνεπάγονται πρέπει πλέον να συμπληρωθούν και από έναν ισχυρό αναπτυξιακό πυλώνα. Το νέο ευρωπαϊκό σχέδιο θα παραμείνει ημιτελές όσο δεν περιλαμβάνει μια ευρωπαϊκή απάντηση στις χαμηλές αναπτυξιακές επιδόσεις και τις διαρθρωτικές αδυναμίες της πραγματικής οικονομίας των κρατών-μελών».

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του υπουργού στα αγγλικά.
The Greek economy: ten years ahead

Thank you very much for your invitation to share with you my views on the the Greek economy.

In this introductory intervention I will start with an assessment of what went wrong so far. I will then present an outline of the short-term challenges we are facing. Finally, I will present a policy agenda for the growth re-balancing of the Greek economy. 

I will place my comments in the context of the broader European economic governance process. This is because I strongly believe that a sustainable future for Greece, as an EU Member State, is closely linked to the successful positioning of the Greek business sector in the European economic integration process. 

The Greek crisis started as a public debt crisis when, macroeconomic management, at the country level and economic governance monitoring at the EU level, failed to respond to declining growth prospects and increasing interest rates for public borrowing and for the Greek economy at large.

Structural weaknesses played a significant role in the acceleration of the debt crisis in the case of Greece. It was just a matter of time for the crisis to emerge in other EU member States with current account deficits and declining competitiveness.

The Greek adjustment programme introduced major cuts in private consumption and social expenditures but so far has failed to pull the economy out of the recession. 

The economic sentiment declined to historical low levels because the programme failed to convince the market and the business community that the Greek economy was guided to a sustainable adjustment path. The collapse of confidence increased the country risk, created a deposits`Α flight abroad and led to a banking sector credit crunch. The Greek programme focused on demand contraction and tax evasion was not addressed effectively, at an early stage. Finally, fiscal consolidation trimmed public expenditure horizontally and led to an unforeseen collapse of fixed capital investment.

Areas of potential economic dynamism in the short term, such as exporting firms, tourism, absorption of Cohesion Funds and incentives for business sector restructuring were not included in the programme and became part of the adjustment agenda after lengthy negotiations with the “troika” for the introduction of a growth re-balancing component in the adjustment programme. A lot of time was wasted and this is already reflected in the steep recession of the three first quarters of 2011.

In a difficult period of bad publicity, economic recession and declining public investment, the Ministry of Development has introduced an institutional framework for the growth rebalancing of the Greek economy. We started with incentives and institutional support to exporting firms and a bold restructuring of investment incentives and selection processes for grants to business sector activities. Then, we introduced a series of structural reforms aiming at a business friendly Greece. A new Competition Authority, the elimination of red tape for business activities and a series of regulatory reforms at the product level have introduced healthy competition in the Greek economy. In addition, as you know, we have developed a targeted policy for Foreign Direct Investment with the new Fast Track Law and Bilateral economic collaboration initiatives with our European partners.

The new business environment is improving competitiveness and facilitates economic adjustment to a sustainable growth path. The response from the business sector has been positive. Exports have been increasing, corporate restructuring is restoring productivity, and forthcoming business interest for better quality investment projects is evident, driven by transparent fast track procedures.

In the months ahead our policy priority is to consolidate this growth enhancing package of reforms and policy initiatives in close collaboration with the business community and our European partners. Current macroeconomic volatility, combined with demand contraction and uncertainty, undermines the full potential of structural reforms.  Furthermore, severe liquidity problems have increased the depth of the recession and call for an urgent policy response to overcome investment constraints. Together with DG REGIO, the Task Force and the EIB we are taking concrete steps in this direction.  I am confident that as the country risk will start declining, the business sector will bounce back and it will become the pioneer for the bottoming out from the recession.

Let me stress that, in my view, the major challenge for the Greek economy is one of investment driven restructuring towards a competitive business sector in goods and services. This process needs a substantial reallocation of resources and human capital. While the Greek society is already paying the high price of the social cost of this adjustment, the crucial link to the beneficial effects of new investment in the real economy is still lagging behind. In my view, this is the major challenge for the new adjustment programme. To make sure that an investment driven adjustment will take place in the Greek economy and it will start absorbing social tensions and unemployment as soon as possible.

The social cost of waiting or delaying the adjustment process is becoming increasingly difficult to bear and our policy process and European governance procedures will have to adjust to this urgent priority. 

Let me conclude with a comment on last Friday`Αs agreement in Brussels. Three years after the international economic crisis, European institutions are taking major decisions towards a European Fiscal Union. Of course, we are not there yet. However, a new economic governance agenda is emerging and the policy debate is just starting. In Greece, we are making every effort to increase the role of exports and to welcome an inflow of investment in the Greek economy.  A better economic future for Europe is going to have a strong positive effect to countries undergoing adjustment programmes, with huge social costs, like Greece does in the last two years. This new European project will remain incomplete as long as it does not include a European response to low growth performance and structural weaknesses of the real economy in Member States.


backεπιστροφή



infoepan@mou.gr

801 11 36300

Το ΕΠΑΝ ΙΙ στο Facebook Το ΕΠΑΝ ΙΙ στο Linked In Το ΕΠΑΝ ΙΙ στο Twitter Το ΕΠΑΝ ΙΙ στο YouTube
Ημερίδα παρουσίασης και διαβούλευσης του πλαισίου στρατηγικής του ΕΠΑνΕΚ -κίνηση
Europe In My Region Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης
Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων
Ενίσχυση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων των Περιφερειών στους Τομείς Μεταποίησης, Τουρισμού, Εμπορίου - Υπηρεσιών με τη χρηματοδότηση των ΠΕΠ

Συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα Jeremie


Ανάπτυξη
Νέος Επενδυτικός Νόμος

Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων
ΚΠΣ 2000-2006 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ - Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών Χάρτης ιστοχώρου

Στατιστικά στοιχεία ιστοχώρου

Όροι χρήσης

Ομάδα έργου

Υπεύθυνος ιστοχώρου

Γραφείο Πληροφόρησης:
Λεωφ. Μεσογείων 56,
11527, Αθήνα
Τηλ: 801 11 36 300
Fax: 210 74 73 666 ώρες 8 πμ-7.00 μμ
Διάυγεια
Συμβατό με τις προδιαγραφές W3C WAI σε επίπεδο ΑΑ

Πιστοποιημένο από τον οργανισμό TUV

Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης