Υπουργείο Οικονομίας & ΑνάπτυξηςΥπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης
Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Τομεακών ΕΠ του ΕΤΠΑ & ΤΣ
Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία

GR / EN
Εκτυπώστε αυτή τη σελίδα Αυξήστε το μέγεθος των γραμμάτων Μειώστε το μέγεθος των γραμμάτων
Νέα και Ενδιαφέροντα
14/12/2011 - Συνέντευξη Τύπου του υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και του αρμόδιου Επιτρόπου, κ. Χαν, για την πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ

«Κάνουμε το ΕΣΠΑ ένα πρόγραμμα απολύτως πραγματικό, όπως αρμόζει στη σημερινή Ελλάδα, απολύτως ρεαλιστικό, απολύτως ζωντανό και εργοκεντρικό» τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, μιλώντας σήμερα, 14 Δεκεμβρίου,  στην 3η Διάσκεψη των Προέδρων Επιτροπών Παρακολούθησης του ΕΣΠΑ, ΕΠΑΑ και ΕΠΑΛ 2007-2013.

Εντυπωσιασμένος δήλωσε από την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στο ΕΣΠΑ μέσα σε τρεις μήνες,  ο Επίτροπος για την Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε., κ. Johannes Hahn, που παρέστη στη Διάσκεψη,  και στη συνέχεια παραχώρησε Συνέντευξη Τύπου στους δημοσιογράφους, για την πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ, μαζί με τον υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. «Είναι προς το συμφέρον όλων μας η χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να χρησιμοποιείται με τον καλύτερο και πλέον συμφέροντα τρόπο για να βοηθήσει στην ανάπτυξη της Ελλάδας» επισήμανε ο κ. Hahn και συμπλήρωσε «Σε εποχές λιτότητας θα πρέπει κανείς να σκεφτεί επίσης και την ανάπτυξη, διότι μιλάμε για  Σύμφωνο Ανάπτυξης και Σταθερότητας και αυτό δεν είναι τυχαίο. Η ανάπτυξη έρχεται πριν από τη σταθερότητα, αλλά πρέπει να βρούμε τη σωστή ισορροπία ανάμεσα τους. Αυτό είναι απαραίτητο».
«Το πρώτο και σημαντικό ζήτημα είναι να γίνει το ΕΣΠΑ εμπροσθοβαρές, σε σχέση με τα έργα, εργοκεντρικό, με έργα που δίνουν ξανά ζωή στην περιφέρεια, δημιουργούν χρήσιμες υποδομές, μα κυρίως δημιουργούν αναπτυξιακή δυναμική για την περιφέρεια της κάθε χώρας. Και κυρίως έργα τα οποία μπορούν ν`Α απαντήσουν στο κρίσιμο πρόβλημα της ανεργίας των νέων, καθώς μέσα από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ δημιουργούνται 207.000 θέσεις εργασίας από το 2012 ως το2015» τόνισε ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης και αναφέρθηκε διεξοδικά στην μεγάλη πρόοδο που έχει γίνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο στην πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ. Ανακοίνωσε ότι οι εντάξεις έργων προσεγγίζουν πλέον το 100% του προγράμματος (95,16%), τα έργα που έχουν συμβασιοποιηθεί υπερβαίνουν το 50% (55,35%) και η εθνική απορρόφηση βρίσκεται πλέον στο μέσο κοινοτικό όρο.  Μάλιστα, οι εντάξεις νέων έργων του τελευταίου εξαμήνου, ανέρχονται σε 1852 νέα έργα ενώ οι ενεργές συμβάσεις, από σχεδόν μηδενικές που ήταν το 2009, πλέον ανέρχονται σε 8,2 δις ¤. Επίσης, όπως επισήμανε, τα νεκρά έργα μειώθηκαν κατά 44% και δημιουργήθηκαν δεξαμενές ώριμων έργων στο 60% των Επιχειρησιακών  Προγραμμάτων, ενώ μ μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, επαναλαμβάνω, θα έχει ολοκληρωθεί και αυτή η διαδικασία.


Ο κ. Χρυσοχοϊδης παρουσίασε ένα συγκεκριμένο οδικό χάρτη για τους στόχους και τα μεγάλα αναπτυξιακά projects που είναι έτοιμα και αρχίζουν πια να υλοποιούνται σε κάθε περιφέρεια. Συγκεκριμένα, ανέφερε:

1)    6 έργα – 224 εκ. ευρώ στην Αν. Μακεδονία & Θράκη
2)    15 έργα – 793 εκ. ευρώ στην Κεντρ. Μακεδονία
3)    13 έργα – 778 εκ. ευρώ στη Δυτ. Μακεδονία
4)    11 έργα – 340 εκ. ευρώ στην Ηπειρο
5)    12 έργα – 866 εκ. ευρώ στη Θεσσαλία
6)    14 έργα – 1,3 δις ευρώ στη Στ. Ελλάδα
7)    15 έργα – 1,77 δις ευρώ στη Δυτ. Ελλάδα
8)    5 έργα – 44 εκ. ευρώ στα Ιόνια
9)    12 έργα – 1,36 δις ευρώ στην Πελοπόννησο
10)    6 έργα – 49,5 εκ. ευρώ στο Β. Αιγαίο
11)    10 έργα – 190 εκ. ευρώ στο Ν. Αιγαίο
12)    10 έργα – 195 εκ. ευρώ στην Κρήτη
13)    Και 24 έργα – 1,58 δις ευρώ στην Αττική.

Σε σχέση με τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία θεσπίζονται τώρα ώστε να ενισχυθεί άμεσα η ρευστότητα και να αντιμετωπιστεί η κρίση, ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης ανακοίνωσε ότι μετά το τέλος Ιανουαρίου θα μπορεί να διατεθεί στην αγορά το εγγυητικό Ταμείο των 500 εκ. ¤ για να πάρουν 1 δις οι ελληνικές Τράπεζες ώστε να δανείσουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.  Ακόμη, μετά τον Απρίλιο θα ολοκληρωθεί και το πρόγραμμα για τις υποδομές και τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα.

O Υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Θάνος Μωραΐτης, ανοίγοντας τις εργασίες της διάσκεψης ως Πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης, έκανε λόγο για μια «ουσιαστική διαδικασία η οποία υπάρχει και λειτουργεί σαν ένα κανάλι συνεργασίας, διαβούλευσης και κοινών αποφάσεων». Αναφερόμενος στην προσπάθεια αύξησης των ρυθμών απορρόφησης κοινοτικών πόρων τόνισε ότι «το ΕΣΠΑ, δεν είναι ένα Υπουργείο. Είναι η προσπάθεια πολλών Υπουργείων και των Περιφερειών. Είναι μια οριζόντια προσπάθεια του συνόλου της δημόσιας διοίκησης. Είμαστε όλοι εμείς που είμαστε εδώ σήμερα, και χιλιάδες άλλοι που αυτή τη στιγμή δουλεύουν για την υλοποίηση των έργων. Ο καθένας από εμάς οφείλει να αναλαμβάνει την ευθύνη απέναντι στο στόχο που του αναλογεί»



Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης τύπου:
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι μεγάλη χαρά και τιμή που φιλοξενούμε σήμερα για μια ακόμη φορά τους τελευταίους μήνες, τον Επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής, τον κ. Johannes Hahn, στην Αθήνα. Είναι μεγάλη τιμή και χαρά που ο κ. Hahn ασχολείται συστηματικά με την Ελλάδα. Πριν από τρεις εβδομάδες συνάντησε τους Περιφερειάρχες στις Βρυξέλλες κι εχθές είχε επαφές και πάλι με τα Υπουργεία, την ηγεσία της χώρας, προκειμένου να συνδράμει αποφασιστικά στη διαμόρφωση προϋποθέσεων για την αναστήλωση της οικονομίας και την οικονομική ανάκαμψη.

Θέλω να ευχαριστήσω επίσης τον επικεφαλής της Task Force, τον κ. Horst Reichenbach, ο οποίος βρίσκεται κι αυτός στο χώρο εδώ της συνάντησης που κάνουμε σήμερα, με τους Περιφερειάρχες της χώρας, τους Δήμους της χώρας, τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων, τις Διαχειριστικές Αρχές, όλους εκείνους τους υπεύθυνους που ασχολούνται με τη διαχείριση των κοινοτικών πόρων στην Ελλάδα.

Κυρίες και κύριοι,
Η διαχείριση του ΕΣΠΑ υπήρξε μια διαδικασία για πολλές δεκαετίες διαχειριστικά δύσκολη, λογιστικά δύσκολη και μια, θα έλεγα, γραφειοκρατική διαδικασία, απολύτως αναντίστοιχη με τις ανάγκες και τις προτεραιότητες που επιβάλλει σε όλους μας η οξύτατη οικονομική κρίση. Και πρέπει να πούμε ότι αυτό το πρόγραμμα που εφαρμόζεται σήμερα, είναι προϊόν μιας άλλης εποχής, συνεπώς χρειάζεται μια ριζική αναθεώρηση προκειμένου να προσαρμοστεί και να ενταχθεί στις ανάγκες και τις προτεραιότητες της πολιτικής που απαντούν στην κρίση.

Γι`Α αυτό λοιπόν το πρώτο και σημαντικό ζήτημα είναι να μπορεί κανείς να φτιάξει το πρόγραμμα εμπροσθοβαρές, σε σχέση με τα έργα, εργοκεντρικό, με έργα που δίνουν ξανά ζωή στην περιφέρεια, δημιουργούν χρήσιμες υποδομές, μα κυρίως δημιουργούν αναπτυξιακή δυναμική για την περιφέρεια της κάθε χώρας. Και κυρίως έργα τα οποία μπορούν ν`Α απαντήσουν στο κρίσιμο πρόβλημα της ανεργίας των νέων, καθώς τα προγράμματα αυτά δημιουργούν 207.000 θέσεις εργασίας από το 2012 ως το2 015.

Τώρα πια, θέλω να σας ενημερώσω ότι έχουμε μπροστά μας ένα πολύ συγκεκριμένο οδικό χάρτη για τους στόχους, τα μεγάλα αναπτυξιακά projects που είναι έτοιμα και αρχίζουν πια να υλοποιούνται σε κάθε περιφέρεια.
Συγκεκριμένα μιλάμε για:

1)    6 έργα – 224 εκ. ευρώ στην Αν. Μακεδονία & Θράκη
2)    15 έργα – 793 εκ. ευρώ στην Κεντρ. Μακεδονία
3)    13 έργα – 778 εκ. ευρώ στη Δυτ. Μακεδονία
4)    11 έργα – 340 εκ. ευρώ στην Ηπειρο
5)    12 έργα – 866 εκ. ευρώ στη Θεσσαλία
6)    14 έργα – 1,3 δις ευρώ στη Στ. Ελλάδα
7)    15 έργα – 1,77 δις ευρώ στη Δυτ. Ελλάδα
8)    5 έργα – 44 εκ. ευρώ στα Ιόνια
9)    12 έργα – 1,36 δις ευρώ στην Πελοπόννησο
10)    6 έργα – 49,5 εκ. ευρώ στο Β. Αιγαίο
11)    10 έργα – 190 εκ. ευρώ στο Ν. Αιγαίο
12)    10 έργα – 195 εκ. ευρώ στην Κρήτη
13)    Και 24 έργα – 1,58 δις ευρώ στην Αττική.

Από αυτά, 9 έργα συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατομμυρίων ευρώ, έχουν υλοποιηθεί από την προηγούμενη φορά που ήταν εδώ ο κ. Επίτροπος, πριν από δυόμισι μήνες. Χάρη στις εντατικές προσπάθειες που καταβλήθηκαν απ`Α όλους μας, από τις Υπηρεσίες, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατορθώσαμε αυτά τα έργα  να προχωρήσουν και να έχουν άμεση απόδοση στην πραγματική οικονομία, γιατί αυτό είναι το ζητούμενο.
•    Οι εντάξεις έργων προσεγγίζουν πλέον το 100% του προγράμματος (95,16%)
•    Τα έργα που έχουν συμβασιοποιηθεί υπερβαίνουν το 50% (55,35%)
•    Και η εθνική απορρόφηση βρίσκεται στο μέσο κοινοτικό όρο, όπως σας ενημέρωσε προηγουμένως η κα Ζεμπιλιάδου.
Η δυναμική του προγράμματος φαίνεται επίσης από τα παρακάτω στοιχεία: Οι εντάξεις νέων έργων του τελευταίου εξαμήνου, ανέρχονται σε 1852 νέα έργα. Οι Ενεργές συμβάσεις, από σχεδόν μηδενικές που ήταν το 2009, πλέον ανέρχονται σε 8,2 δις ¤.
Η πρόοδος αυτή δεν ήταν τυχαία. Το διάστημα που προηγήθηκε και εφαρμόσαμε 3 βήματα:

Πρώτο βήμα, ένα σχέδιο δράσης 10 σημείων το οποίο κυρίως περιελάμβανε:
•    Απένταξη νεκρών έργων (από τα 7500 ενταγμένα έργα του ΕΣΠΑ τα 4700 περίπου ήταν «νεκρά» με προϋπολογισμό 5,5 δις. Δηλαδή είχαν περάσει από 6 μήνες έως 2 χρόνια χωρίς να δημοπρατηθούν). Ήδη το 60% των νεκρών έργων, απεντάσσεται και εντάσσονται καινούργια έργα. Κι όπως ακούσατε από τον κ. Επίτροπο και εμένα προηγουμένως, μέχρι τέλος Φεβρουαρίου όλη αυτή τη διαδικασία θα έχει κλείσει.
•    Κατάργηση των εκχωρήσεων και μείωση νεκρών εκχωρήσεων, όπου υπήρχαν επανειλημμένες και αλλεπάλληλες εκχωρήσεις οι οποίες καταργούνται πια
•    ¶νοιγμα όλων των κωδικών των προγραμμάτων με προσκλήσεις για να ενταχθούν νέα ώριμα και χρήσιμα έργα
•    Δημιουργία δεξαμενών ώριμων έργων στις περιφέρειες και τους δήμους της χώρας με χρηματοδότηση μελετών.
•    Αποκέντρωση αρμοδιοτήτων διαχείρισης στις Περιφέρειες οι οποίες ανταποκρίνονται πάρα πολύ θετικά και τους τελευταίους 5 μήνες έχει κινητοποιηθεί ένα σύστημα κυρίως από τη ΜΟΔ, τεχνικής υποστήριξης, πρόσφατα δόθηκαν από 50.000 σε 110 Δήμους τη χώρα, έτσι ώστε να στηρίξουμε τεχνικά τους Δήμους να ωριμάσουν τα έργα τους.

Τους τελευταίους 5 μήνες, κινητοποιήσαμε ολόκληρο το σύστημα των διαχειριστικών αρχών. Υπό τον φόβο της απένταξης, επιταχύνθηκαν διαδικασίες, επιταχύνθηκαν δημοπρατήσεις και συμβασιοποιήσεις έργων.

Αποτελέσματα: Τα νεκρά έργα μειώθηκαν κατά 44%. Δημιουργήθηκαν δεξαμενές ώριμων έργων στο 60% των Επιχειρησιακών  Προγραμμάτων και μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, επαναλαμβάνω, θα έχουμε ολοκληρώσει αυτή τη διαδικασία.
.

Δεύτερο βήμα  Σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία, κάναμε μια σημαντική προσπάθεια για την απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου στα ακόλουθα προβληματικά σημεία τα οποία αποτελούν κύριες αιτίες καθυστέρησης του ΕΣΠΑ:

-  Νομοθεσία δημοσίων έργων – απαλλοτριώσεις, 
-  Αρχαιολογία – χρόνοι Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου,
-  Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις,
-  Σύστημα Προμηθειών,

Έχουμε καταθέσει ήδη νομοσχέδιο στη Βουλή για όλα αυτά τα ζητήματα και πιστεύω ότι σύντομα, μετά τις γιορτές, θα είναι και νόμος του κράτους.

Τέλος, το τρίτο βήμα. Σε σχέση με το ζήτημα της εθνικής συμμετοχής, όπως ξέρετε η Ελλάδα προχώρησε πολύ γρήγορα με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του κ. Μπαρόζο, με τη συνδρομή του κ. Hahn και των υπηρεσιών του και τους οποίους θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα θερμά, κατορθώσαμε και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα έγιναν fast-track διαδικασίες και υπήρξε απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, προκειμένου να καταργηθεί ουσιαστικά και να φτάσει στο 95% η κοινοτική συμμετοχή.

Αυτό αποτελεί μια ιδιαίτερα θετική και επωφελή εξέλιξη για την οικονομία μας, διότι όπως ξέρετε οι εθνικοί πόροι είναι πολύτιμοι και σπάνιοι και προς αυτή την κατεύθυνση εργαστήκαμε όλοι μαζί, αλλά κυρίως εργάστηκε ο Επίτροπος και οι υπηρεσίες του και τελείωσε γρήγορα αυτή η διαδικασία. Και θέλω να ευχαριστήσω και τον επικεφαλής της task-force τον κ. Ράιχενμπαχ για την προσπάθεια και τη δική του συμβολή σε αυτή τη γρήγορη επιχείρηση αλλαγής της νομοθεσίας.
Έχουμε λοιπόν διαμορφώσει το ποσοστό στο 95-5, έχουμε επιστροφή πολύ σημαντικών ποσών στη χώρα, έχουμε ακόμη μια εξέλιξη που αφορά τη δυνατότητά μας να χρησιμοποιούμε πόρους του ΕΣΠΑ για κεφάλαιο κίνησης στις επιχειρήσεις, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε να τονώσουμε και να ενισχύσουμε τη ρευστότητα των επιχειρήσεων, που είναι τόσο πολύτιμη λόγω του γνωστού προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες της χώρας.

Επίσης, προχωρούμε σε δύο σημαντικές πρωτοβουλίες. Η πρώτη αφορά τη δημιουργία ενός Εγγυητικού Ταμείου 500 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να δανείσει στις τράπεζές μας 1 δις, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Είναι μια διαδικασία που σε επίπεδο αποφάσεων έχει ολοκληρωθεί. Απομένει η διαδικασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και η υπογραφή συμβολαίων με το Ελληνικό Δημόσιο, όπου πιστεύω πολύ σύντομα θα ολοκληρώσουμε κι εκεί τις διαδικασίες και θα σας ανακοινώσουμε σύντομα τη δυνατότητα των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων να δανειοδοτούνται από τις τράπεζες με βάση αυτό το πρόγραμμα.

Επίσης,  αξιοποιούμε τη δυνατότητά μας να χρησιμοποιήσουμε ένα μέρος των ποσών των κοινοτικών πόρων του ΕΣΠΑ για τη δημιουργία ενός Εγγυητικού Ταμείου από 1 έως 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν όλα τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα της χώρας μας το επόμενο χρονικό διάστημα. Εξασφαλίζουμε δηλαδή δανειοδότηση-χρηματοδότηση για τις μεγάλες παραχωρήσεις στα πέντε μεγάλα παραχωρησιακά έργα, εξασφαλίζουμε χρηματοδότηση για τα έργα διαχείρισης των υγρών και στερεών αποβλήτων για τα σκουπίδια, που είναι ένα τεράστιο αναπτυξιακό έργο για τη χώρα και θα δώσουμε συγκεκριμένη λίστα έργων τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με βάση την εγγύηση την οποία δίνουμε το επόμενο χρονικό διάστημα.

Ταυτόχρονα, αποφασίσαμε να καλύπτουμε ένα μεγάλο μέρος των τεχνικών μελετών, για να ωριμάσουν γρήγορα τα έργα, να συνεχίσουμε με ιπτάμενους τεχνικούς της ΜΟΔ και οικονομική στήριξη και τεχνική υποστήριξη ώστε να μπορέσουμε να ωριμάσουμε, σε συνεργασία με τους αδύναμους δικαιούχους, όλα τα έργα τα οποία είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ, για να μπορούμε έτσι να κινήσουμε την ελληνική οικονομία το επόμενο χρονικό διάστημα.

Τα αποτελέσματα είναι θετικά, αλλά για να γίνουν πραγματικά επωφελή για την πραγματική οικονομία, χρειάζεται μία βασική προϋπόθεση. Αυτή η βασική προϋπόθεση είναι πως ό,τι επενδύεται στη χώρα, ακόμη και το τελευταίο ευρώ, πρέπει να προσθέτει στην οικονομία, να έχει μια προστιθέμενη αξία: Στην απασχόληση, μιας και αντιμετωπίζουμε ένα τραγικό πρόβλημα ανεργίας, στην ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας.

Αυτά με στόχο να διαμορφώσουμε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, να φύγουμε από τον παρασιτισμό, να φύγουμε από την εσωστρέφεια, να σταματήσουμε να υπηρετούμε τις εισαγωγές, όπως έγινε για πολλά χρόνια τελευταία και να πάμε σε μια οικονομία η οποία δε θα έχει επιδοτήσεις για εισαγωγές αλλά θα έχει κίνητρα και δυνατότητες ανταγωνιστικότητας και εξαγωγών.

Για να μπορέσουμε να κάνουμε την Ελλάδα μια χώρα με παρουσία οικονομική σε όλο τον κόσμο. Υπάρχει αυτή η δυνατότητα, αρκεί να υπάρχει σωστός σχεδιασμός, ένα κράτος εργαλείο ανάπτυξης, που δεν έχει γραφειοκρατία, δεν έχει διαφθορά, διευκολύνει και στηρίζει τον επιχειρηματία και, βεβαίως, ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο με στόχο να διαμορφώσουμε συνθήκες ανταγωνιστικές για την οικονομία και τις επιχειρήσεις μας.

Δεν έχουν θεωρητικό χαρακτήρα όλα αυτά. Είναι μια πρακτική δυνατότητά μας. Υπήρξε τέτοια Ελλάδα πριν από 20-30 χρόνια, υπήρξε η Ελλάδα της εξωστρέφειας. Όπως ανέφερα προηγουμένως, κάνοντας σύγκριση με μια χώρα που περίπου είναι ομοειδής σε πληθυσμό, που είναι και η ιδιαίτερη πατρίδα του κ. Hahn, που είναι η Αυστρία. Η Αυστρία λοιπόν τη δεκαετία του ΄80 και η Ελλάδα είχαν εξαγωγές 26% επί του ΑΕΠ. Σήμερα οι Αυστριακοί έχουν εξαγωγές στο 45% του ΑΕΠ κι εμείς, πριν από ένα ενάμισι χρόνο, ήμασταν στο -11. Αυτή είναι η διαφορά μας. Και φέτος είμαστε στο 11% του ΑΕΠ και το καταφέραμε μέσα σε δύο χρόνια, ξεκινώντας από μηδενική βάση, από ένα ισοζύγιο εμπορικών συναλλαγών τραγικό. Ήμασταν μια χώρα που ήξερε να παράγει και ήξερε να παράγει υψηλής ποιότητας και δύσκολα προϊόντα, αλλά πέσαμε στην ευκολία των εισαγωγών.
Τώρα λοιπόν είναι ευκαιρία, είναι η μεγάλη ευκαιρία να αξιοποιήσουμε την κρίση, να αξιοποιήσουμε τους πόρους αυτούς για δημόσιες επενδύσεις και ιδιωτικές επενδύσεις, που οδηγούν όμως σε ένα νέο και παραγωγικό  μοντέλο ανάπτυξης. Ευχαριστώ πολύ. Το λόγο έχει ο κ. Hahn.

J. HAHN: Ευχαριστώ κ. Υπουργέ.
Όπως είπατε, έχω έρθει πάρα πολλές φορές εδώ, όπως τον περασμένο Σεπτέμβριο. Τώρα έχω επιστρέψει για να δω ποια είναι η κατάσταση, για να δούμε πως χρησιμοποιούνται τα Διαρθρωτικά Ταμεία και ελπίζω ότι αυτό αποδεικνύει πόσο έχω δεσμευτεί και εγώ και οι συνεργάτες μου και η Επιτροπή στο σύνολό της απέναντι στην Ελλάδα, όπως ήδη λέχθηκε από τον Υπουργό.

Είναι προς το συμφέρον όλων μας η χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να χρησιμοποιείται με τον καλύτερο και πλέον συμφέροντα τρόπο για να βοηθήσει στην ανάπτυξη της Ελλάδας. Και σε εποχές λιτότητας θα πρέπει κανείς να σκεφτεί επίσης και την ανάπτυξη, διότι μιλάμε για το Σύμφωνο Ανάπτυξης και Σταθερότητας και αυτό δεν είναι τυχαίο. Η ανάπτυξη έρχεται πριν από τη σταθερότητα, αλλά πρέπει να βρούμε τη σωστή ισορροπία ανάμεσα τους. Αυτό είναι απαραίτητο.

Έχω εντυπωσιαστεί, επίσης, από την έκθεση που παρουσίασε ο κ. Υπουργός προς όλους μας για την πρόοδο που έχει επιτευχθεί από τότε που επισκέφθηκα την Ελλάδα, πριν από τρεις μήνες δηλαδή. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να προσθέσω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εργαστεί σκληρά για να γίνουν σημαντικά βήματα προς όφελος της Ελλάδας, όπως ήδη τονίστηκε από τον κ. Υπουργό.

Πριν από δυο μέρες μετά από μια διαδικασία ταχύτατη, αλλά και δύσκολη για τις Βρυξέλλες, τα κράτη - μέλη ενέκριναν μια πρόταση από τη δική μας πλευρά, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλαδή, για την αύξηση του ποσοστού συγχρηματοδότησης για την Ελλάδα και για άλλες χώρες του προγράμματος στο 95%, που στο τέλος της περιόδου θα βοηθήσουν και θα στηρίξουν και θα διασώσουν την Ελλάδα. Επιπλέον οργανώσαμε (επίσης δημιουργήσαμε) αυτήν τη δυνατότητα με άριστο τρόπο (τόσο καλά), ώστε η κοινοτική χρηματοδότηση να κατορθώσει να βοηθήσει μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Έχουμε προτείνει ακόμη παρόμοιες δράσεις για τον επιμερισμό του κινδύνου σε μεγαλύτερα έργα, αυτό όμως το θέμα είναι ακόμη υπό διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.

Από πλευράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα πράγματα έχουν μπει σε μια σειρά και όπως είπε ο Υπουργός τώρα εναπόκειται στην Ελλάδα να χρησιμοποιήσει αυτές τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες. Χαίρομαι που ο κατάλογος προτεραιοτήτων έχει τώρα αυξηθεί και έχουμε πάνω από 180 και που η υλοποίηση αυτών των έργων, μέχρι το τέλος του 2015, θα δημιουργήσει 90 μέχρι 100 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας με 11,5 δις ευρώ.

Έχει ιδιαίτερη σημασία τα έργα αυτά πραγματικά να υλοποιηθούν. Επισημάνθηκε δε, και το επαναλαμβάνω, ότι ήδη 9 έργα θα υλοποιηθούν σε αυτούς τους τρεις μήνες μέχρι το τέλος αυτού του έτους και αφορούν επεκτάσεις νοσοκομείων και  σχολικές εγκαταστάσεις συνολικού προϋπολογισμού 100 εκ. ευρώ. Τα υπόλοιπα, θα πρέπει να υλοποιηθούν με ταχύ ρυθμό, θα λάβετε μάλιστα ένα ανακοινωθέν τύπου, με όλα τα σχετικά στοιχεία. Έχουμε διάφορα ορόσημα, διάφορες προθεσμίες που θα πρέπει να τηρηθούν, ούτως ώστε τα έργα αυτά να υλοποιηθούν εν ευθέτω χρόνω.

Δεν είναι μόνο η τελική προθεσμία, η καταληκτική ημερομηνία, που είναι σημαντική. Υπάρχουν και ενδιάμεσα βήματα. Αν έχουμε κάτι μέχρι το τέλος του 2014, θα είναι πάρα πολύ χρήσιμο ενδιάμεσα να έχουμε ορόσημα, για να παρακολουθούμε την υλοποίηση και να δούμε αν υπάρχουν καθυστερήσεις. Και αν υπάρξουν καθυστερήσεις,  να εξετάσουμε τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να καλύψουμε την καθυστέρηση.

Πρέπει να έχουμε ενδιάμεσους στόχους, ενδιάμεσα ορόσημα, πριν από την τελική καταληκτική ημερομηνία. Πρέπει να έχουμε ένα σύστημα παρακολούθησης όλων αυτών των έργων σε καθημερινή βάση θα έλεγα. Θα είναι δε πάρα πολύ χρήσιμο να έχουμε αυτό τον κατάλογο. Ο κατάλογος αυτός θα είναι αναρτημένος και θα μπορούν όλοι να παρακολουθήσουν τις προόδους υλοποίησης.

Πρέπει όμως να γίνουν ακόμη περισσότερα. Όλοι μας αναμένουμε την πρόοδο, γι' αυτό χτες και σήμερα είχα πάρα πολλές συναντήσεις με πάρα πολύ σημαντικούς πολιτικούς. Ο κ. Χρυσοχοΐδης είναι ο βασικός μου συνομιλητής, αλλά επίσης συνάντησα χτες τον Πρωθυπουργό, τον Υπουργό Περιβάλλοντος, τον Υπουργό Οικονομικών και επίσης τον Υφυπουργό Υποδομών. Όλοι αυτοί στα Υπουργεία τους χρησιμοποιούν τα διαρθρωτικά Ταμεία.

Με τον κ. Παπαδήμο είχα μια ενδιαφέρουσα συνομιλία και μου πρότεινε να υποδείξω τις προτεραιότητες για την Ελληνική Κυβέρνηση και τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν εδώ επιτόπου. Θα του υποβάλλω, λοιπόν, μια επιστολή, η οποία θα συνοψίζει όλες μου τις εμπειρίες, τις ιδέες μου και τις συμβουλές ούτως ώστε όντως να μεριμνήσει για μία πραγματική χρησιμοποίηση, μια αποδοτική χρησιμοποίηση των Διαρθρωτικών Ταμείων. Μόλις επιστρέψω θα στείλω πριν από τα Χριστούγεννα αυτήν την επιστολή στον κ. Παπαδήμο.

Κυρίες και κύριοι είπα ήδη χτες σε μερικούς από τους συναδέλφους σας ότι έχουν γίνει πάρα πολλά, αλλά και πολύ περισσότερα πρέπει να γίνουν και είμαι αισιόδοξος και πάντοτε λέω ότι το ποτήρι είναι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο. Πρέπει να παραδεχτώ ότι καμία φορά είμαι ανυπόμονος και αυτό είναι εις βάρος των συνεργατών μου, αλλά είναι αναγκαίο να μην χάσουμε αυτή την ώθηση, αυτή τη δυναμικότητα, την ενεργητικότητα που έχουμε για να μπορέσουμε να υπερνικήσουμε τις δυσκολίες. Διότι δεν έχουμε χρόνο να χάνουμε, πρέπει να γίνουν πάρα πολλά πράγματα.

Βρισκόμαστε στη μέση της περιόδου υλοποίησης. Ακούσαμε για τα ποσοστά απορρόφησης, νομίζω ότι έχει διανοιχτεί ο δρόμος, έχουμε μια σαφή προοπτική, ξέρουμε τι πρέπει να γίνει και μπορώ να σας πω ειλικρινά ότι ελπίζω ότι οι εκλογές όταν λάβουν χώρα –ίσως στο 1ο εξάμηνο του επομένου έτους- δεν θα έχουν πολλές επιπτώσεις πάνω στο χρόνο υλοποίησης, δεν θα χάσουμε δηλαδή περισσότερο χρόνο.

Ξέρω πολύ καλά ποια είναι γενικά η κατάσταση πριν και μετά τις εκλογές. Γι' αυτό θα ήθελα να διαβιβάσω το μήνυμα αυτό σε όλους τους συναδέλφους εδώ στην Ελλάδα: θα πρέπει να μεριμνήσουμε να υλοποιούνται γρήγορα τα έργα, να μην χάνουμε χρόνο και ελπίζω η προεκλογική εκστρατεία να έχει θετικό αντίκτυπο πάνω στην υλοποίηση έργων, ούτως ώστε όλοι οι Υπουργοί να ενδιαφέρονται να αποδώσουν τα Υπουργεία τους, να υλοποιήσουν τα έργα. Είναι μικρή η περίοδος, αλλά μπορεί να είναι υπόσχεση για το μέλλον.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, θα πρέπει να είναι μικρή η περίοδος.

J. ΗAΗΝ: Θα πρέπει κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου να έχουμε πολλούς καρπούς, πολλά αποτελέσματα. Είναι μια ευκαιρία κατά κάποιο τρόπο για όλους και αυτό και πάλι είναι ένα παράδειγμα για να δούμε ότι το ποτήρι είναι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο. Σας εύχομαι λοιπόν ό,τι καλύτερο, εύχομαι στους Έλληνες συνεργάτες και ελπίζω ότι όλοι μαζί θα μπορέσουμε να έχουμε καλά αποτελέσματα. Τώρα έχουμε ερωτήσεις.

Χ. ΚΟΛΩΝΑΣ («ΕΘΝΟΣ»): Είπε ο κ. Hahn στη διάρκεια της διάσκεψης μέσα ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί 1000 έργα από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο και υπάρχει ο κίνδυνος να χαθούν, μάλλον να ζητηθεί από την Ελλάδα να επιστραφούν κονδύλια της τάξης των 3,5 δις ¤. Μπορείτε να μας πείτε λίγο περισσότερα γι' αυτά τα έργα γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί και ποια είναι αυτά; Ευχαριστώ.

J. HAHΝ: Όπως γνωρίζετε, σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουμε προγραμματικές περιόδους. Η προηγούμενη ήταν από το 2000 έως το 2006 και είναι πάντοτε ένας χρόνος κλεισίματος, εκκαθάρισης των έργων. Για τα περισσότερα έργα οι προθεσμίες εκκαθάρισης είναι τώρα το 2012 και για άλλα, εξαρτάται από ορισμένα κριτήρια, θα είναι το πρώτο ήμισυ του 2013. Αυτό είναι κάτι που ισχύει για όλα τα κράτη μέλη, αυτή η περίοδος. Δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο για την Ελλάδα.
Όσον αφορά την Ελλάδα, υπάρχουν όντως περίπου 1000 έργα, τα οποία θα πρέπει να εκκαθαριστούν. Ακούγεται πιο σοβαρό από ο,τι πραγματικά είναι, διότι τα περισσότερα έχουν προβλήματα διοικητικά, τα περισσότερα θα πρέπει να περατωθούν, διότι οι προθεσμίες δεν είναι διαπραγματεύσιμες. Δεν έχουμε εδώ ευελιξία από την άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Είναι απαραίτητο να επενδυθούν ακόμα 260 εκ. ¤ από ελληνικής πλευρά, ούτως ώστε να ολοκληρωθούν τα έργα αυτά.
Αλλά είμαι αισιόδοξος, νομίζω ότι η Ελλάδα μπορεί να τα ολοκληρώσει και ζήτησα από τον Υπουργό Οικονομικών επειδή είναι εκείνος που χειρίζεται τα κονδύλια να παράσχει στις Περιφέρειες, τα χρηματοοικονομικά μέσα. Ειδάλλως, θα πρέπει να υπάρξουν επιστροφές. Είναι λοιπόν απαραίτητο να ολοκληρωθούν τα έργα αυτά, μπορούν να ολοκληρωθούν, αλλά εδώ και πάλι ισχύει ότι πρέπει να μη χάνετε χρόνο.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι μια υπόθεση που είναι κληρονομημένη από το Γ`Α ΚΠΣ και από την προηγούμενη κυβέρνηση. Τα περισσότερα έργα από αυτά έχουν ολοκληρωθεί, υπάρχουν διοικητικές εκκρεμότητες που οφείλονται κυρίως στην εισαγωγή του «Καλλικράτη». Συνεπώς, αυτό που πρέπει να γίνει είναι όλες αυτές οι εκκρεμότητες να μαζευτούν, να επιλυθούν και στο τέλος να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα απολύτως για τη χώρα.

Δ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ («ΒΗΜΑ»): Θα ήθελα να ρωτήσω τον κ. Υπουργό. Επειδή τους τελευταίους μήνες όλα αυτά τα οποία και σήμερα είπε τα έχουμε ξανακούσει, με την ίδια συχνότητα και την ίδια έμφαση, το ερώτημα μου είναι πολύ απλό και πολύ πρακτικό. Γνωρίζει και γνωρίζουμε όλοι ότι το πρόβλημα της ρευστότητας στην αγορά είναι τρομακτικό αυτή τη στιγμή. Πότε, αν μπορεί να το πει, πότε έστω και το πρώτο ευρώ μπορεί να βρεθεί στην αγορά. Από όλα όσα αναφέρθηκαν, πότε θα πέσει το πρώτο ευρώ από όλα όσα αναφέρθηκαν στην αγορά; Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι πρέπει να κάνω μια διάκριση για να μην υπάρχει σύγχυση: Δεν αφορούν αυτές οι ανακοινώσεις την επίλυση του προβλήματος ρευστότητας της χώρας. Για όνομα του Θεού. Ούτε φιλοδοξούμε να υποκαταστήσουμε το έλλειμμα ρευστότητας με το ΕΣΠΑ. Κάνουμε μια προσπάθεια να βοηθήσουμε. Δεν θα λυθεί το πρόβλημα της ρευστότητας της χώρας αν δεν λυθεί το συστημικό πρόβλημα της χώρας, η ρύθμιση του χρέους, το PSI, και η υπογραφή του πακέτου στήριξης.

Να είμαστε πολύ καθαροί σ`Α αυτό, γιατί πρέπει να λέμε καθαρές κουβέντες στους συμπολίτες μας και κυρίως στις επιχειρήσεις που υποφέρουν αυτή τη στιγμή. Προς την κατεύθυνση λοιπόν αυτή προσπαθούμε να υποκαταστήσουμε εν μέρει το πρόβλημα. Για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις για παράδειγμα έχουμε ενεργοποιήσει μια σειρά από προγράμματα. Το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ» που είναι 100 εκ. ¤. Το πρόγραμμα αυτό δίνει τη δυνατότητα όποιος θέλει να εξάγει να παίρνει μια μικρή προκαταβολή προκειμένου να αγοράζει τις πρώτες ύλες είτε αναγκαία υλικά για να κάνει τη δουλειά του, να κάνει την εξαγωγή. Το πρόγραμμα «Go to Market” που είναι 60 εκ. ¤ στο πλαίσιο του ΕΤΕΜ, που άρχισε πριν από λίγες εβδομάδες.

Το Υπουργείο έχει δώσει μέχρι στιγμής στις ιδιωτικές επενδύσεις 1 δις μετρητά από τον παλιό επενδυτικό νόμο. Και μέχρι τέλος του χρόνου, τις επόμενες 20 μέρες που απομένουν, θα δώσει όσα χρήματα μπορεί, προκειμένου να μη χρωστάμε σε κανέναν επιχειρηματία, γιατί οι άνθρωποι αυτοί έχουν κάνει τις επενδύσεις τους και περιμένουν να πληρώσουν τις Τράπεζες τους προκειμένου να μην πληρώνουν τόκους.

Σε σχέση με τα χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία επιχειρούμε αυτή τη στιγμή να στήσουμε και να θεσπίσουμε, πρέπει να σας πω ότι έγινε μια διαδικασία ταχύτατη από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οποία επόπτευε προσωπικά ο ίδιος ο Επίτροπος, επόπτευε προσωπικά σε πολλές περιπτώσεις και ο Πρόεδρος της Επιτροπής ο κ. Μπαρόζο και κατορθώσαμε έτσι μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα όλα αυτά να κλείσουν. Όμως αυτά που έχουμε πει ήδη άρχισαν και υλοποιούνται.

Προχθές λοιπόν εδώ στο Υπουργείο ο κ. Σακελλάρης. Ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, ανακοίνωσε το πρώτο δάνειο που δόθηκε, τα 50 εκ. ¤ στη Συνεταιριστική Τράπεζα Κρήτης, προκειμένου να αρχίσει η εκταμίευση 450 εκ. ¤ περίπου, από μια εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου που δώσαμε πέρυσι. Κι έτσι λοιπόν το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπογραφτούν και οι άλλες συμβάσεις. Ήδη λοιπόν τα πρώτα χρήματα αυτά έπεσαν.
Το δεύτερο βήμα είναι αυτό το εγγυητικό Ταμείο των 500 εκ. ¤ για να πάρουν ένα δις οι ελληνικές Τράπεζες ώστε να δανείσουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.  Πιστεύω ότι το αργότερο μέχρι τέλος Γενάρη, αυτή η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί. Ελπίζω αύριο ή μετά τα Χριστούγεννα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θ`Α αποφασίσει το Διοικητικό Συμβούλιό της για την υλοποίηση αυτού του  προγράμματος. Συνεπώς μέχρι τέλος Γενάρη θα μπορούμε να έχουμε συμβόλαια στα χέρια μας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να μπορέσει ν`Α αρχίσει να εκταμιεύεται αυτό το ποσό. Και αργότερα, πιστεύω μετά τον Απρίλιο, θα ολοκληρωθεί και το πρόγραμμα για τις υποδομές και τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα.

Μ. ΚΟΥΡΜΠΕΛΑ («EXPRESS»): Κατ' αρχήν να πω ότι όλα αυτά  που ακούγονται είναι σαν τη βροχούλα σε ξεραμένη γη, είναι πολύ ευχάριστα, τόσο αυτά που είπε ο κ. Υπουργός για τις εξελίξεις τις τελευταίες, όσο και αυτά που είπε ο κ. Επίτροπος.
Ωστόσο κ. Επίτροπε, θα μου επιτρέψετε να μείνω λίγο στο θεσμικό κομμάτι: Μέσα στο 2012 ολοκληρώνονται οι διαπραγματεύσεις για το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, το 7ετές. Εκεί λοιπόν ακούγονται πάρα πολλά για τις χώρες που δεν είναι εντάξει, δηλαδή γι`Α αυτές που βρίσκονται στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος κτλ., ότι ενδέχεται να προβλεφθεί μια ρύθμιση αναστολής των επιδοτήσεων. Θα ήταν σα να στερεί κανείς τα φάρμακα από τον άρρωστο δηλαδή. Εσείς θα υποστηρίξετε μια τέτοια εξέλιξη;
Και κάτι άλλο ακόμη που θα ήθελα σας παρακαλώ να πάρετε θέση: Ακούγεται πλέον, επειδή είμαστε υπερχρεωμένη χώρα, ότι δεν έχουμε τη δυνατότητα συμμετοχής στις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Αυτό πώς το αντικρούετε εσείς; Ακούγεται από πολλούς, όχι από αυτούς που ξέρουν την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά από τον πολύ κόσμο ο οποίος δε γνωρίζει. Θα ήθελα λοιπόν να πείτε κάτι γι`Α αυτό. Ευχαριστώ πολύ.

J. HAHN: Ομολογώ ότι δεν καταλαβαίνω πολύ καλά την ερώτηση..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αφορά το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο. Οι διαπραγματεύσεις για τον 7ετή προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης ολοκληρώνονται το 2012 και μάλιστα επί Κυπριακής Δημοκρατίας. Θα ήθελα λοιπόν να μου πείτε εάν εκεί υπάρχει, όπως ακούγεται, η πρόβλεψη ώστε οι χώρες οι οποίες δεν είναι εντάξει με τα προβλεπόμενα σχετικά με τη Νομισματική Ένωση, και μιλάω για χώρες της ευρωζώνης, θα έχουν την τιμωρία αναστολής των επιδοτήσεων, κάτι που εμείς βέβαια το απευχόμεθα.
Η άλλη ερώτηση ήταν αν η Ελλάδα, παρ`Α όλο που είναι μια υπερχρεωμένη χώρα, έχει δυνατότητα ως ισότιμο μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακόμη, συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων. Και θα σας φέρω ένα παράδειγμα από την τελευταία ρύθμιση του κανονισμού που λέει ότι η Ελλάδα, για παράδειγμα, εφ' όσον τιμωρείται από τους άλλους, θα μένει εκτός, δε θα .λαμβάνει μέρος στην ψήφιση που θα γίνεται. Θ`Α αποφασίζουν οι άλλοι 16. Εμείς δε θα είμαστε παρόντες.  Αυτή είναι μια τετελεσμένη πλέον εξέλιξη. Ευχαριστώ πολύ.

J. HAHN: Καταλαβαίνω. Πρώτα απ`Α όλα, η δημοσιονομική περίοδος λήγει το 2013 και νομίζω ότι μπορεί κανείς ν`Α αρχίσει έργα στο τέλος του 2013, αλλά θα πρέπει να τελειώσουν τουλάχιστον μέχρι το 2015. Γι`Α αυτό το κλείσιμο μιλάμε, έτσι είναι ο μηχανισμός.

Το άλλο θέμα: Ναι, νομίζω, δεν είναι βεβαίως κάτι το οποίο είναι μυστικό, ότι κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας θα υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας για να κλείσουν οι διαπραγματεύσεις για τον  Προϋπολογισμό διότι είναι, νομίζω, ένας εύλογος χρόνος διαδικασίας και σε σχέση με εκλογές. Θα έχουμε και τις γαλλικές και τις γερμανικές εκλογές. Θα ήταν λοιπόν πάρα πολύ χρήσιμο και ευκταίο, να έχουμε την υιοθέτηση του Προϋπολογισμού μέχρι το 2012 ούτως ώστε το 2013 να προετοιμαστούν τα πάντα σχετικά με την πολιτική μας για διαπραγμάτευση όλων αυτών των προγραμμάτων. Παραδείγματος χάριν, ο δικός μου φάκελος, τα Διαρθρωτικά Ταμεία, εκτός του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, έχουμε πάνω από 300 προγράμματα σε όλες τις περιφέρειες, έχουμε Επιχειρησιακά Προγράμματα, θα πρέπει να τα διαπραγματευθούμε μετά. Θα ήταν λοιπόν καλό η απόφαση για τον Προϋπολογισμό να ληφθεί εγκαίρως, όσο το δυνατό νωρίτερα, ούτως ώστε να εγγυηθούμε την αίσια μετάβαση αυτή, το είπαμε και πριν, για τη μετάβαση στην επόμενη περίοδο.

Σχετικά τώρα με τις δυνατότητες τις πολιτικές και τη θέση την πολιτική της Ελλάδος, η Ελλάδα είναι μέλος της οικογένειας. Ξέρω ότι υπήρξαν συζητήσεις για την αναστολή των δικαιωμάτων ψήφου, αλλά αν αυτή θα είναι η περίπτωση δεν ξέρω, θα πρέπει να συνδεθεί αυτό με το έλλειμμα ίσως, με την κατάσταση σε σχέση με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης.  Δε νομίζω ότι είναι η κατάλληλη προσέγγιση, όλα τα κράτη μέλη έχουν τα ίδια δικαιώματα, καμιά φορά διαφορετικής στάθμης ή ψήφων, υπάρχουν διάφοροι τρόποι υπολογισμού, αλλά νομίζω η Ελλάδα βεβαίως βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση για τη διαπραγμάτευση του Προϋπολογισμού αλλά είναι γύρω από το ίδιο τραπέζι με τους άλλους και θα πρέπει να συνεισφέρει, να συμβάλλει.
Αλλά είναι σημαντικό για χώρες κυρίως όπως η Ελλάδα αλλά και για άλλες χώρες που λαμβάνουν πάρα πολλά κονδύλια από τα Διαρθρωτικά Ταμεία, να χρησιμοποιήσουν κυρίως το 2012 για ν`Α απορροφήσουν τα χρήματα, για να έχουν αποτελέσματα, για ν`Α αποδείξουν ότι τα κονδύλια αυτά είναι όχι μόνο αναγκαία, αλλά ότι μπορούν επίσης να δαπανηθούν καταλλήλως.  Ειδάλλως αυτό θα είναι, αν θέλετε μια πρόσκληση προς τις μεγάλες χώρες οι οποίες συνεισφέρουν περισσότερα απ`Α όσα λαμβάνουν. Θα είναι μια απόδειξη  ότι η Ελλάδα και άλλες χώρες δε μπορούν να τα δαπανήσουν σωστά.

Γι`Α αυτό τονίζω τη σημασία του έτους 2012 για την απορρόφηση και αυτό δεν ισχύει μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για ορισμένες άλλες χώρες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ («ΣΚΑΪ»): Υπουργέ θέλω να ρωτήσω το εξής: Κάνατε λόγο για έργα τα οποία μπορούν να καταπολεμήσουν το μείζον θέμα της ανεργίας και είπατε ότι μπορούν να δημιουργηθούν και 207.000 θέσεις εργασίας στην τριετία 2012-2015. Αν δεν απατώμαι, ο Επίτροπος ανέφερε ένα διαφορετικό νούμερο, θα ήθελα αν μπορείτε να μου το διευκρινίσετε αυτό.

Επίσης, εξέφρασε ο κ. Hahn την ανησυχία του για το χρόνο διεξαγωγής εκλογών στην Ελλάδα. Είναι η πρώτη φορά που το κάνει δημόσια, ωστόσο στις συναντήσεις που είχε χθες, εξέφρασε τον ίδιο προβληματισμό. Εσείς τι πιστεύετε, πρέπει να παραταθεί ο χρόνος της κυβέρνησης Παπαδήμου, με δεδομένο ότι για να γίνουν και να ψηφιστούν οι αναγκαίες αλλαγές και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα περάσει ένα διάστημα περίπου ενός εξαμήνου;
Και αν πρέπει να παραταθεί ο βίος της κυβέρνησης, μέχρι πότε πρέπει να παραμείνει αυτή η κυβέρνηση στην εξουσία; Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ' αρχήν δεν υπάρχει καμία απόκλιση από αυτά που λέει ο κ. Επίτροπος σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις και τους υπολογισμούς για τις θέσεις απασχόλησης. Είναι η φάση κατασκευής και η φάση λειτουργίας. ¶ρα λοιπόν δεν έχουμε κανένα τέτοιο ζήτημα.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο ερώτημά σας, θέλω να πω ότι δεν έχει σημασία τι θα πω εγώ, σημασία έχει ότι υπάρχει κατ' αρχήν ένα πλαίσιο συμφωνίας των Κομμάτων υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πριν από ένα μήνα περίπου. Κινούμαστε με βάση αυτό το πλαίσιο. Αυτό το πλαίσιο βεβαίως από την άλλη πλευρά δεν μπορεί να είναι ασφυκτικό διότι υπάρχουν μια σειρά από προϋποθέσεις και συγκεκριμένες επιλογές και την αποστολή που έχει αυτή η Κυβέρνηση, εννοώ να κλείσει όλα τα ζητήματα που συνδέονται με τις αποφάσεις της 26ης Οκτωβρίου. Εφόσον λοιπόν αυτή είναι η αποστολή της, άρα και η ζωή της συνδέεται με τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις και την υλοποίηση των αποφάσεων με βάση τις οποίες η χώρα πλέον θα μπει σε μια νέα περίοδο.

Η απάντηση συνεπώς είναι ότι όσο το πρόβλημα της εκκρεμότητας σε σχέση με την 26η Οκτωβρίου παραμένει, είναι προφανές ότι δεν θα πάμε σε εκλογές. Από την άλλη πλευρά υπάρχουν οι δεσμεύσεις των πολιτικών Αρχηγών στο Συμβούλιο που έγινε πριν από ένα – ενάμιση περίπου μήνα, υπό την προεδρία της Δημοκρατίας και αυτό είναι συγκεκριμένο και πολύ σημαντικό ζήτημα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή η ζωή θα συνεχιστεί και μετά το `Α14. Έχουμε καθόλου μια καλύτερη εικόνα για το ποιες είναι οι δημοσιονομικές προοπτικές και η συνέχιση αυτών των διαρθρωτικών πολιτικών στο επόμενο πλαίσιο;

J. HAHN: Δύσκολο να πει κανείς, γιατί όπως ξέρετε η Επιτροπή πρότεινε ένα προϋπολογισμό στο τέλος του Ιουνίου φέτος σχετικά με τα διαρθρωτικά Ταμεία. Προτείναμε 336 δις ευρώ, που είναι κάπως χαμηλότερο από το σημερινό προϋπολογισμό, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις και την ανάγκη να διοχετευτούμε σε άλλους τομείς, στην έρευνα όπου έχουμε αυξήσει σημαντικά τον προϋπολογισμό αλλά υπάρχουν κι άλλοι τομείς όπου χρειαζόμαστε πρόσθετα κονδύλια. Ξέρετε ότι χώρες που συνεισφέρουν πολύ, θα ήθελαν περικοπές.

Είναι δύσκολο λοιπόν να προβλέψει κανείς κάτι, αλλά σχετικά με την Ελλάδα έχετε ορισμένες Περιφέρειες που έχουν βελτιώσει το επίπεδο του ΑΕΠ και θα περάσουν από τη μια κατηγορία στην άλλη. Αλλά αυτό εξαρτάται από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, διότι παίρνουμε ένα μέσο όρο των τελευταίων τριών ετών που  μπορούμε να λάβουμε υπόψη. Νομίζω ότι κανονικά για τις Περιφέρειες θα είναι τα έτη 2007 έως 2009 και για όλη τη χώρα 2008 έως 2010. Αν υπάρχουν στοιχεία σαφή  θα τα λάβουμε υπόψη και θα δούμε μέχρι ποιου βαθμού η κρίση έχει επηρεάσει τα στοιχεία αυτά.

Έχουμε δυο κατώφλια. 75% για τις λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές του ΑΕΠ και 90% του ΑΕΠ για ολόκληρη τη χώρα, σε σύγκριση με το επίπεδο του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Εξαρτάται λοιπόν από αυτά τα κατώφλια αν οι Περιφέρειες είναι πάνω ή κάτω, όταν θα ενταχθούν σε κάποια κατηγορία και έτσι θα γίνει η κατηγοριοποίηση. Δεν μπορώ να σας δώσω τώρα συγκεκριμένους και απόλυτους αριθμούς και στοιχεία για την Ελλάδα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ ποιοι είναι οι τομείς της εσωτερικής οικονομίας που έχετε προσδιορίσει ως τομείς που θα μπορούν να αποφέρουν πλούτο στα επόμενα έτη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι μια καλή ερώτηση, που σημαίνει ότι πρέπει να εξειδικευτούν οι αναπτυξιακές μας πολιτικές προς την κατεύθυνση συγκεκριμένων τομέων όπως είπατε και θέλω να σας πω ότι υπάρχουν κάποιοι σημαντικοί τομείς που η χώρα έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Ο τομέας του τουρισμού αποτελεί τη μεγάλη μας βιομηχανία, εκπροσωπεί ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του ΑΕΠ της χώρας, υπερβαίνει το 17% αυτή τη στιγμή. Εάν προσθέσουμε στον τουρισμό τον τομέα των τροφίμων, που είναι ένας εξωστρεφής τομέας και εκπροσωπεί περίπου το 30% το 1/3 περίπου το εξαγωγών μας, αμέσως σας δίνω μια δεύτερη απάντηση ότι ο τομέας της μεταποίησης των προϊόντων της πρωτογενούς παραγωγής των τροφίμων, τα επιτραπέζια τρόφιμα είναι πολύ σημαντικό θέμα και πολύ μεγάλη προτεραιότητα για μας και έχουμε μια δυναμική και εξωστρεφή ανταγωνιστική παρουσία σε πολύ μεγάλες αγορές.

Ο άλλος τομέας που η Ελλάδα μπορεί τα επόμενα χρόνια να δημιουργήσει μια μεγάλη διαφορά, είναι ο τομέας των οικοδομικών υλικών, όπου υπάρχουν επιχειρήσεις υψηλής ποιότητας, υψηλής ανταγωνιστικότητας και εκπροσωπούν κι αυτές σήμερα πια περίπου το 25 έως 30% των εξαγωγών της χώρας.

Αυτομάτως όπως αντιλαμβάνεστε, μαζί με το ζήτημα της ενέργειας που είναι κρίσιμο στρατηγικό ζήτημα όχι μόνο για τη χώρα αλλά λόγω της γεωγραφικής στρατηγικής θέσης που κατέχει σημαντικό θέμα στρατηγικής σημασίας, το ενεργειακό ζήτημα. Η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας με την εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εξαγωγή ενέργειας, αυτομάτως έχουμε τέσσερις τομείς που θα μπορούσε να στηριχθεί πάνω από το 50% το ΑΕΠ της χώρας.

Αν σκεφτείτε ότι πριν από δυο χρόνια αυτή η χώρα είχε ένα μοντέλο ανάπτυξης που βασιζόταν περίπου το 77 έως 80% στην κατανάλωση, ιδιωτική και δημόσια, αντιλαμβάνεστε πόσο συγκλονιστική αλλαγή αποτελεί, αυτή η νέα πραγματικότητα που προωθείται αυτή τη στιγμή. Ουσιαστικά απαντάει στο πρόβλημα, δημιουργώντας μια νέα υγιέστατη και ανταγωνιστική οικονομία.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Ευχαριστώ πολύ κ. Υπουργέ, ευχαριστώ τον κ. Επίτροπο δυστυχώς ξεπεράσαμε το χρόνο μας. Ευχαριστώ τους συμμετέχοντες και ευχαριστώ και τους διερμηνείς.


15/12/2011 Έργα προτεραιότητας ΕΣΠΑ
15/12/2011 Πορεία υλοποίησης ΕΣΠΑ
15/12/2011 Πλήρη κείμενα των ομιλιών της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κκ Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και του Επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής της Ε.Ε., κ. Γιοχάνες Χαν
backεπιστροφή



infoepan@mou.gr

801 11 36300

Το ΕΠΑΝ ΙΙ στο Facebook Το ΕΠΑΝ ΙΙ στο Linked In Το ΕΠΑΝ ΙΙ στο Twitter Το ΕΠΑΝ ΙΙ στο YouTube
Ημερίδα παρουσίασης και διαβούλευσης του πλαισίου στρατηγικής του ΕΠΑνΕΚ -κίνηση
Europe In My Region Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης
Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων
Ενίσχυση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων των Περιφερειών στους Τομείς Μεταποίησης, Τουρισμού, Εμπορίου - Υπηρεσιών με τη χρηματοδότηση των ΠΕΠ

Συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα Jeremie


Ανάπτυξη
Νέος Επενδυτικός Νόμος

Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων
ΚΠΣ 2000-2006 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ - Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών Χάρτης ιστοχώρου

Στατιστικά στοιχεία ιστοχώρου

Όροι χρήσης

Ομάδα έργου

Υπεύθυνος ιστοχώρου

Γραφείο Πληροφόρησης:
Λεωφ. Μεσογείων 56,
11527, Αθήνα
Τηλ: 801 11 36 300
Fax: 210 74 73 666 ώρες 8 πμ-7.00 μμ
Διάυγεια
Συμβατό με τις προδιαγραφές W3C WAI σε επίπεδο ΑΑ

Πιστοποιημένο από τον οργανισμό TUV

Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης