Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης παραχώρησε σήμερα, Πέμπτη 9
Απριλίου, συνέντευξη Τύπου, στο Αμφιθέατρο του Υπουργείου, με θέμα:
«ΤΕΜΠΜΕ. Πρόγραμμα Εγγύησης Δανείων Κεφαλαίου Κίνησης Μικρών και Πολύ
Μικρών Επιχειρήσεων (Β΄ Φάση). Στη διάρκεια της σ. Τύπου παραβρέθηκαν οι
κ.κ. Ιωάννης Μπούγας- Υφυπουργός Ανάπτυξης, Γιώργος Αναστασόπουλος - Γ.
Γραμματέας Βιομηχανίας, Ελευθέριος Σταυρόπουλος - Ειδικός Γραμματέας
Ανταγωνιστικότητας και ο κ. Γιάννης Οικονόμου - Γενικός Γραμματέας
Καταναλωτή. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα. Το θέμα της σημερινής
συνέντευξης Τύπου είναι η παρουσίαση της Β’ Φάσης του Προγράμματος
ΤΕΜΠΜΕ, των εγκρίσεων δηλαδή, που δίνονται στα δάνεια μικρών και πολύ
μικρών επιχειρήσεων από το Ταμείο Εγγυοδοσίας. Η πρώτη φάσηξεκίνησε στο
τέλος της περασμένης χρονιάς με σχετική νομοθετική παρέμβαση, για να
διευκολυνθεί ενόψει της χρηματοπιστωτικής κρίσης η ρευστότητα των μικρών
και πολύ μικρών επιχειρήσεων.
Το πρόγραμμα αυτό μάλιστα τύχαινε να έχει πρωτοποριακό χαρακτήρα σε
όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ελλάδα ξεκίνησε πρώτη ένα τέτοιο πρόγραμμα
και στη συνέχεια ακολούθησαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δε θέλω να πω ότι
μας μιμήθηκαν, αλλά, εν πάση περιπτώσει, είναι αντικειμενική αλήθεια ότι
πρώτοι εμείς ξεκινήσαμε αυτή την προσπάθεια.
Στην αρχή, όπως συμβαίνει πολύ συχνά στον τόπο μας, και ανεξάρτητα
από κυβερνήσεις, υπήρξε ένα κλίμα γκρίνιας και υπήρχαν και προβλέψεις
από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ότι θα καλυφθούν το πολύ
600 με 700 επιχειρήσεις. Υπάρχουν σχετικές δηλώσεις του κ. Χρυσοχοϊδη.
Οι προβλέψεις αυτές διαψεύσθηκαν, το πρόγραμμα πιστεύω πέτυχε, είχε
θετική ανταπόκριση στην αγορά και ακόμα και μια χθεσινή δημοσκόπηση που
δημοσιεύθηκε για λογαριασμό του Εμποριοβιομηχανικού Επιμελητηρίου
Θεσσαλονίκης, ανεξάρτητα από τις άλλες παρατηρήσεις τις οποίες κάνουν οι
ενδιαφερόμενοι για το ΤΕΜΠΜΕ φαίνεται ότι έχουν μια εξαιρετικά θετική
εικόνα.
Σήμερα μπορούμε να κάνουμε, πριν παρουσιάσουμε τα στοιχεία της Β'
Φάσης, τον απολογισμό της Α΄ Φάσης. Από τις Τράπεζες έχουν εγκριθεί και
σταλεί στο ΤΕΜΠΜΕ για έγκριση 27.338 δάνεια, που αφορούν σε αντίστοιχες
ελληνικές επιχειρήσεις. Το συνολικό ύψος των δανείων είναι 3,2 δις ευρώ
και το συνολικό ύψος εγγυήσεων του ΤΕΜΠΜΕ, καθώς το ΤΕΜΠΜΕ εγγυάται το
80% των δανείων, είναι 2,5 δις ευρώ.
Ο μέσος όρος ύψους δανείου ανά επιχείρηση -ξαναλέω, ο μέσος όρος-
είναι 119.000 ευρώ. Σ' έναν πίνακα ο οποίος σας έχει μοιραστεί, φαίνεται
πώς εξελίχθηκαν τα δάνεια τις εβδομάδες και τους μήνες που πέρασαν και
φαίνεται ότι υπάρχει μια ομαλή ανοδική ροή στις εγκρίσεις δανείων.
Ωστόσο, ακριβώς επειδή το Πρόγραμμα πήγε καλά, μέσα σε τρεις ουσιαστικά
μήνες, τα κεφάλαια του Ταμείου υπήρξε κίνδυνος να εξαντληθούν.
Εκεί που υπήρχε φόβος στην αρχή ότι δήθεν δεν θα δανειοδοτηθούν οι
επιχειρήσεις, φαίνεται να περνούσαμε στο αντίθετο πια, καθώς με τις
πολλές συγκριτικά εγκρίσεις δανείων εάν δεν προχωρούσαμε σ' ένα ΤΕΜΠΜΕ
νούμερο 2, άλλες επιχειρήσεις οι οποίες περίμεναν να δανειοδοτηθούν δε
θα μπορούσαν να το κάνουν.
Γι' αυτό προχωρήσαμε σε συνεννοήσεις με το Υπουργείο Οικονομίας και
με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να περάσουμε σε μια δεύτερη
φάσητου Προγράμματος, χωρίς ο μηχανισμός του ΤΕΜΠΜΕ να δημιουργήσει
κάποιο πρόβλημα, είτε στο έλλειμμα είτε στο χρέος. Γιατί ξέρετε ότι
πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο,
τόσο όσον αφορά στην επιβάρυνση του ελλείμματος όσο και σε σχέση με την
επιβάρυνση του δημοσίου χρέους.
Στις προηγούμενες λοιπόν εβδομάδες ο Υφυπουργός, ο κ. Μπούγας, ο
Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας, ο κ. Αναστασόπουλος, ο Ειδικός
Γραμματέας Ανταγωνιστικότητος, ο κ. Σταυρόπουλος, συζήτησαν τόσο με το
Υπουργείο Οικονομίας όσο και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να
βρεθεί μια λύση συμβατή με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της
Eurostat και με τις ανάγκες του προϋπολογισμού και τις αντοχές προφανώς
της ελληνικής οικονομίας, προκειμένου να προχωρήσουμε σ' αυτή τη δεύτερη
φάση.
Πράγματι, βρέθηκε μια λύση για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του
ΤΕΜΠΜΕ μέσω ομολόγων που δίνονται από το ελληνικό Δημόσιο έχοντας
εξασφαλίσει ότι αυτό δε θα επιβαρύνει το χρέος και το έλλειμμα και
ταυτόχρονα θα τηρηθούν οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Κι έτσι
πια παρουσιάζουμε σήμερα τη δεύτερη φάσηπου έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
Θα μπορούν να δανειοδοτηθούν ακόμα 50.000 ελληνικές επιχειρήσεις,
συνολικά δηλαδή στην Α' και στη Β' Φάση θα έχουν δανειοδοτηθεί 77.338
επιχειρήσεις. Το συνολικό ύψος δανείων της Β' Φάσης είναι 6,3 δις ευρώ.
Συνολικά και για τις δυο φάσεις το ποσό αυτό ανέρχεται στα 9,5 δις ευρώ.
Είναι ένα ποσό πάρα πολύ σημαντικό. Και το συνολικό ύψος εγγυήσεων για
τη Β' Φάση θα είναι 5 δις ευρώ και για το σύνολο της Α' και της Β'
Φάσης, 7,5 δις ευρώ.
Τα ποσά αυτά θα πρέπει να τα συγκρίνετε και με τα 28 δις του πακέτου
για τη ρευστότητα των Τραπεζών. Δεν εντάσσονται σ' αυτό, είναι χωριστό
πακέτο. Αλλά σας το λέω για να έχετε μια τάξη μεγέθους στο μυαλό σας, τα
δάνεια συγκριτικά είναι αρκετά σημαντικά.
Από την Α' Φάση προφανώς αντλήσαμε κάποια συμπεράσματα. Το ΤΕΜΠΜΕ
είχε μια άλλη φιλοσοφία στα προηγούμενα χρόνια που λειτουργούσε και αν
δεν απατώμαι είχε δώσει 4 με 5 χιλιάδες δάνεια υπό άλλες συνθήκες. Τώρα
ακριβώς επειδή είχαν αλλάξει οι συνθήκες, μ' ένα νέο πλαίσιο, το ΤΕΜΠΜΕ
έπρεπε να κινηθεί πιο γρήγορα, να δώσει περισσότερα δάνεια, αλλά
λειτουργούσαμε και σε συνθήκες όπως και οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες
άλλωστε, άγνωστες σε όλους κι επομένως έπρεπε να βγάλουμε συμπεράσματα
απ' τον τρόπο που λειτούργησε το πρώτο.
Με βάση, λοιπόν, τα συμπεράσματα που αντλήσαμε, κρατούμε τη φιλοσοφία
του προγράμματος και κάνουμε μόνο κάποιες επιμέρους αλλαγές. Σ' αυτές
τις αλλαγές θα αναφερθώ, όλα τα υπόλοιπα εξακολουθούν να ισχύουν όπως
ίσχυαν. Δεν αλλάζει τίποτε άλλο. Θα σας πω λοιπόν τι αλλάζει:
Επιλέξιμες εταιρείες είναι, πλέον, όλες εκείνες που ο μέσος όρος των
τριών τελευταίων βεβαιωμένων χρήσεών τους, δηλαδή 2005, 2006 και 2007,
είναι θετικός, ακολουθώντας και τις προβλέψεις του οδηγού της Ευρωπαϊκής
Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
που προβλέπει ότι θα πρέπει να δίνονται δάνεια σε επιχειρήσεις, οι
οποίες έχουν υγιή οικονομικά χαρακτηριστικά. Δεν αναφερόμαστε στο 2008,
είναι ο μέσος όρος των ετών 2005, 2006, 2007. 'Αρα θα είναι περισσότερες
επιχειρήσεις επιλέξιμες, είναι αυτονόητο αυτό.
Η δεύτερη αλλαγή είναι ότι το Πρόγραμμα, προφανώς, θα εξακολουθήσει
να δίνει, όπως έδινε μέχρι τώρα, εγγύηση δανείων στο ίδιο ύψος που έγινε
μέχρι τώρα, ακριβώς όπως και στην Α' Φάση, ωστόσο δε θα επιδοτείται πια
το επιτόκιο. Το επιτόκιο θα υπολογίζεται όπως στην A' Φάση και θα είναι
Euribor συν 2,1. Δε θα υπάρχει, όμως, επιδότηση επιτοκίου. H επιδότηση
επιτοκίου δινόταν από το ΕΣΠΑ. Eίχε προβλεφθεί αρχικά ένα ποσό της
τάξεως των 100 εκατομμυρίων ευρώ, διπλασιάστηκε το ποσό αυτό, αλλά
ξέρετε, οι πόροι του ΕΣΠΑ δεν είναι ανεξάντλητοι, δεν έχουμε τη
δυνατότητα να δίνουμε κι άλλα χρήματα από το ΕΣΠΑ, γιατί θα πρέπει να
περικόψουμε άλλα Προγράμματα, όπως είναι το Πρόγραμμα για τη Νεανική
Επιχειρηματικότητα, για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα, για τις
Πρωτοβουλίες των Επιχειρήσεων που σχετίζονται με το Περιβάλλον, για τη
Μεταποίηση, όλα εν πάση περιπτώσει τα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Εάν δίναμε
επιδότηση επιτοκίου με άλλον τρόπο θα είχαμε επιπτώσεις στο έλλειμμα και
στο χρέος και σχετικά προβλήματα επίσης με την Eurostat και την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επομένως δεν θα συνεχιστεί η επιδότηση επιτοκίου, θα
παραμείνει όμως ένα επιτόκιο χαμηλό και συμφέρον πιστεύω για τις
επιχειρήσεις, για τις οποίες άλλωστε το κύριο στοιχείο που τους
ενδιαφέρει είναι αυτές καθαυτές οι εγγυήσεις των δανείων, αυτό είναι το
κρίσιμο στοιχείο για την δανειοδότησή τους.
Επίσης, θέλω να πω κάτι που είναι δευτερεύον αλλά είναι κάτι το οποίο
κι αυτό ελήφθη υπ' όψιν: υπήρχαν καταγγελίες τόσο από φορείς όσο και
από Μέσα Ενημέρωσης για τον τρόπο που ορισμένοι, λίγοι, χρησιμοποίησαν
την επιδότηση επιτοκίου προκειμένου να επανακαταθέσουν δάνεια, τα οποία
έλαβαν από Τράπεζες. Αυτό ήταν ασφαλώς κάτι που σωρευτικά μέτρησε στους
υπολογισμούς της κυβέρνησης, δεν ήταν όμως το βασικό από εκεί που
ξεκινήσαμε. Έτσι κι αλλιώς υπήρχε θέμα χρηματοδότησης πια, καθώς δεν
υπήρχε δυνατότητα για κάτι τέτοιο.
Τρίτη αλλαγή: Το μέγιστο ύψος δανείου ανά επιχείρηση δεν θα είναι
όπως μέχρι τώρα 350.000 ευρώ. Θα είναι, για να πάρουν δάνεια
περισσότερες επιχειρήσεις, 125.000 ευρώ. Ορίσαμε αυτό το ποσό, γιατί ο
μέσος όρος δανείων στην Α' Φάση ήταν 100.000 ευρώ. Πήραμε, λοιπόν, ως
οδηγό το μέσο όρο δανείων και τοποθετήσαμε το μέγιστο ύψος δανείου ανά
επιχείρηση στις 125.000 ευρώ. 'Αλλωστε μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για
κεφάλαια κίνησης μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.
Τέλος, αποφασίσαμε να μειώσουμε την εφ' άπαξ προμήθεια υπέρ του
ΤΕΜΠΜΕ, καθώς τα δάνεια πια είναι πολύ περισσότερα, από 1% στο 0,25%,
πράγμα το οποίο είναι θετικό για τους δανειολήπτες. Απ' αυτό κερδίζουν
οι δανειολήπτες της Β' Φάσης, σε σχέση με τους δανειολήπτες της Α'
Φάσης.
Τίθενται, επίσης, κάποια θέματα σε σχέση μ' αυτούς που έχουν υποβάλει
αιτήσεις, σ' αυτούς που έχουν εγκριθεί τα δάνειά τους από τις Τράπεζες,
αλλά όχι ακόμα από το ΤΕΜΠΜΕ και αυτά τα θέματα τα ξεκαθαρίζουμε με τις
αποφάσεις που έχουμε λάβει.
Πιο συγκεκριμένα, εταιρείες που η αίτησή τους είναι σε διαδικασία
έγκρισης από το ΤΕΜΠΜΕ έως και χθες το βράδυ, δηλαδή εταιρείες που έχουν
υποβάλει τα δικαιολογητικά τους στις Τράπεζες, οι Τράπεζες έχουν
εγκρίνει τα δάνειά τους και έχουν στείλει μέχρι χθες το βράδυ τα έγγραφα
στο ΤΕΜΠΜΕ, αξιολογούνται με βάση τους όρους της Α' Φάσης, τους μέχρι
σήμερα γνωστούς όρους.
Εταιρείες που έχουν ήδη κάνει αίτηση για υπαγωγή στο Πρόγραμμα, αλλά
δεν έχουν ακόμα παραληφθεί από το ΤΕΜΠΜΕ τα σχετικά στοιχεία, δεν είχαν
παραληφθεί μέχρι χθες το βράδυ, μπορούν, με μια απλή δήλωσή τους στην
Τράπεζα, να υπαχθούν στη Β' Φάση. Προφανώς στη Β' Φάση θα υπαχθεί και
κάθε άλλη επιχείρηση.
Η Β' Φάση του Προγράμματος θα λήξει μόλις καλυφθεί το ποσό των
εγγυήσεων των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή μόλις εξαντληθεί το ποσό
για το οποίο μίλησα προηγουμένως. Εννοείται, βεβαίως, ότι με δεδομένες
τις συνθήκες, η Κυβέρνηση συνολικά και εμείς και το Υπουργείο
Οικονομίας, θα προετοιμαστούμε εγκαίρως αν χρειαστεί περαιτέρω συνέχιση
του ίδιου ή παρόμοιων Προγραμμάτων, μέσω αυτού του εργαλείου ή άλλων
χρηματοδοτικών εργαλείων, να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις ιδιαίτερα τις
μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα και από εμένα. Συμπληρωματικά
στα όσα είπε ο Υπουργός, θα ήθελα να προσθέσω ότι η ενίσχυση της
ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, αλλά και η τόνωση της απασχόλησης,
αποτελεί όπως γνωρίζετε βασική προτεραιότητα και πολιτική επιλογή της
Κυβέρνησης.
Και αυτό δεν γίνεται μόνο με τα μέτρα, τα οποία λαμβάνονται κατά την
διάρκεια της κρίσης. Το ΤΕΜΠΜΕ και όλα τα υπόλοιπα που θα σας πω στη
συνέχεια, εντάσσονται σε ένα πλέγμα προστατευτικών, αλλά και
υποστηρικτικών για τις επιχειρήσεις μέτρων. Και επιτρέψτε μου εδώ, να
σας υπενθυμίσω τον επενδυτικό νόμο, τις διατάξεις, οι οποίες αφορούν
στην ευμενέστερη φορολογική μεταχείριση των επιχειρήσεων.
Επίσης σημαντικά μέτρα, τα οποία δεν έγιναν ευρέως γνωστά, αλλά είναι
ιδιαίτερα σημαντικά για τις επιχειρήσεις, όπως είναι ο νέος πτωχευτικός
κώδικας, οι διατάξεις του κώδικα πολιτικής δικονομίας που αφορούν στους
πλειστηριασμούς κατά εμπόρων και περιουσιών αυτών. Οι πρόσφατες
παρεμβάσεις που αφορούν στον «ΤΕΙΡΕΣΙΑ», αλλά και στο νόμο περί
επιταγών, όλα αυτά δημιουργούν, επαναλαμβάνω, ένα προστατευτικό πλέγμα,
προκειμένου να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να αντέξουν σ' αυτή τη δύσκολη
συγκυρία και να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας, οι οποίες υπάρχουν, με
προοπτική βέβαια να δημιουργηθούν νέες βιώσιμες διατηρήσιμες θέσεις
εργασίας.
Το ΤΕΜΠΜΕ, αν και λειτουργεί αρκετά χρόνια, έγινε ευρέως γνωστό εξ
αιτίας του τρέχοντος Προγράμματος, ακριβώς διότι το Πρόγραμμα αυτό ήταν
καινοτόμο, πρωτοποριακό και παρά τις κασσανδρικές προβλέψεις, επέτυχε να
έχει ρευστότητα στην αγορά, σήμερα, περίπου 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ και
αναμένεται μετά την ολοκλήρωση και της Β' Φάσης να έχουμε περίπου δώσει
χρήματα στην αγορά, δηλαδή σε ένα χρονικό διάστημα 6-7 μηνών από την
έναρξη λειτουργίας του προγράμματος, περίπου 9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αντιλαμβάνεστε ότι το ποσό αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γι' αυτή
την περίοδο που διέρχονται οι επιχειρήσεις. Και δεν είναι μόνο τα
προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ, είναι και ένα σύνολο προγραμμάτων. Χθες
ανακοινώθηκαν τα νέα προγράμματα από το «ΕΠΑΝ 2» συνολικού
προϋπολογισμού μέχρι το Σεπτέμβριο, περίπου 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Κατά συνέπεια, στόχος μας είναι να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τη
ρευστότητα των επιχειρήσεων, να δημιουργήσουμε όλες εκείνες τις
ασφαλιστικές δικλείδες για να διατηρηθεί η βιωσιμότητά τους. Και πρέπει
να σας πω, ότι από τα στοιχεία, τα οποία έρχονται, έχω μπροστά μου το
δείκτη πτωχεύσεων. Οι πτωχεύσεις επί παραδείγματι του προηγούμενου έτους
του 2008, αλλά και για το Α’ τρίμηνο του 2009 είναι σημαντικά λιγότερες
απ’ αυτές που ήταν το 2007 και το 2006.
Αυτός είναι ένας δείκτης, το ότι λειτούργησαν τα μέτρα και
προστάτευσαν τις επιχειρήσεις στη δύσκολη αυτή συγκυρία. Ο βασικός
στόχος είναι να μπορέσουμε να προστατεύσουμε τις επιχειρήσεις και να
τονώσουμε την ρευστότητά τους. Όμως, ένας μεσοπρόθεσμος στόχος είναι να
δημιουργήσουμε εκείνες τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε μέσω του ΤΕΜΠΜΕ να
δίδεται χρηματοδοτική αρωγή στις επιχειρήσεις για να μπορέσουν να
αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις που είναι οι προκλήσεις της εποχής
που έρχεται μετά την κρίση.
Γι' αυτό το λόγο και τα προγράμματα του ΕΠΑΝ, είναι Προγράμματα, τα
οποία θέλουν να ενισχύσουν την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, την
πράσινη επιχειρηματικότητα, δηλαδή επιζητούμε την εξωστρέφεια, να δοθούν
νέες δυνατότητες και νέοι ορίζοντες στην μικρή και μεσαία ελληνική
επιχείρηση.
Δημιουργούμε, τώρα, επίσης μία ατζέντα για ζητήματα που απασχολούν
τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και στο επόμενο Εθνικό Συμβούλιο
Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων θα τα θέσουμε υπόψη και προς διαβούλευση όλων
των εμπλεκόμενων για να ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις, με στόχο,
επαναλαμβάνω, να μπορέσουμε να δώσουμε την απαραίτητη στήριξη στις
επιχειρήσεις αυτές.
Νομίζω ότι τα θετικά αποτελέσματα από την ολοκλήρωση του «ΤΕΜΠΜΕ I»
και η εμπειρία, η οποία έχει αποκτηθεί, δίδουν τη βεβαιότητα ότι και το
νέο πρόγραμμα θα έχει θετικά για τις επιχειρήσεις αποτελέσματα και θέλω
να ευχαριστήσω και τη Διοίκηση του ΤΕΜΠΜΕ, η οποία συνέβαλε στην αίσια
εξέλιξη του «ΤΕΜΠΜΕ Ι». Πιστεύω πως και η διοίκηση, αλλά και οι
υπάλληλοι του Ταμείου θα συνεχίσουν να κάνουν εξίσου καλά τη δουλειά
τους. Ευχαριστώ πολύ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τις νέες επιχειρήσεις, εκείνες
οι οποίες δεν έχουν κλείσει τρεις χρήσεις ισχύει ό,τι και στο
προηγούμενο; Στην πραγματικότητα δηλαδή δεν καλύπτονται.
Γ.Γ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Οι όροι είναι ακριβώς όλοι ίδιοι. Οι μόνες διαφορές είναι αυτές που αναφέρθηκαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και ένα δεύτερο: όσον αφορά στη
χρηματοδότηση, λέτε, ότι εξασφαλίστηκαν πιστώσεις από το Υπουργείο
Οικονομίας μέσω ομολόγων, τα οποία ομόλογα εκδίδει το Υπουργείο Εθνικής
Οικονομίας και ..
Γ.Γ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Ο ΟΔΔΗΧ εκδίδει τα ομόλογα και θα
χρησιμοποιηθούν για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του ΤΕΜΠΜΕ, ώστε
με βάση το νόμο λειτουργίας του ΤΕΜΠΜΕ να μπορεί να εγγυηθεί μετά τα
αντίστοιχα δάνεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυξάνει δηλαδή το μετοχικό κεφάλαιο του ΤΕΜΠΜΕ μέσω αυτών των ομολόγων;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, μάλιστα. 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εφ' όσον αυξάνετε κατά 1,5 δις το
κεφάλαιο του ΤΕΜΠΜΕ το όριο των 5 δις είναι το τριπλάσιο του κεφαλαίου,
άρα από εκεί προκύπτει το όριο των 5 δις, ότι μπορεί να εγγυηθεί το
τριπλάσιο του κεφαλαίου του το ΤΕΜΠΜΕ. Αυτό είναι;
Γ.Γ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Το τριπλάσιο από πού προκύπτει για 9 είπαμε, το συνολικό ύψος θα φτάσει 9 δις της Α' και Β' Φάσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, να το ξαναπώ γιατί δεν το
καταλάβατε αυτό που είπα. 5 δις είναι η Β' Φάση, το είπε ο Υπουργός, 1,5
δις είναι η αύξηση του κεφαλαίου για την Β' Φάση …
Γ.Γ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Κοιτάξτε να δείτε: η διαδικασία το
ΤΕΜΠΜΕ δεν περιέχει ένα Πρόγραμμα. Μη σας μπερδεύει, δεν ξεκινάει αυτή
τη στιγμή η λειτουργία του ΤΕΜΠΜΕ, δεν ξεκινάμε από παρθενογένεση. Θέλω
να πω ότι το ΤΕΜΠΜΕ έχει και άλλα Προγράμματα, μέσα και άλλες
υποχρεώσεις. ¶ρα, εμείς κάνουμε μία κατανομή των κεφαλαίων με τέτοιο
τρόπο, ώστε να εγγυηθούμε τελικά αυτά τα οποία αναφέρθηκαν τώρα.
Γίνονται και εσωτερικές, δηλαδή, κατανομές διαφορετικές. Δεν έχει, όμως,
καμία σημασία πρακτικά αυτό, μπορούμε να δείξουμε αναλυτικά τι φεύγει
από το ένα πρόγραμμα, τι προστίθεται από το άλλο, οι παλιές υποχρεώσεις
υπάρχουν, καταλάβατε τι λέω.
Αυτό που πιθανώς να σας μπερδέψει είναι ο δείκτης που μέχρι τώρα ήταν
γνωστός στο 1/10, αυτό δεν ισχύει, θα γίνει 1/5, δηλαδή το ΤΕΜΠΜΕ θα
εγγυάται για κεφάλαια 5 φορές το μετοχικό του κεφάλαιο, όχι 10. Στην
πραγματικότητα αυτό αυξάνει την ασφάλεια των πολιτών, οι οποίοι
τοποθετούν τα χρήματά τους. Έλληνες πολίτες υποστηρίζουν το ΤΕΜΠΜΕ δεν
το υποστηρίζει κάποιος άλλος. Αυτό δε γίνεται για κάποιο άλλο λόγο, παρά
για την πλήρη εφαρμογή μίας σειράς όρων και δικλείδων που έχουν
επιβληθεί και από την Τράπεζα της Ελλάδος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ¶ρα το 5πλάσιο στο 1,5 δις είναι 7,5, δεν είναι 5. 7,5 συνολικά.
Γ.Γ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: 7,5 είναι, συν αυτά που έχουμε, ήδη, από τα παλιά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω, επειδή γνωρίζαμε ότι
γινόταν μία προσπάθεια να εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση τη χρηματοδότηση
μέσω του ΕΣΠΑ, γιατί καταφύγατε τελικά στα ομόλογα; Ποια ήταν η δυσκολία
που δεν επέτρεψε αυτή τη χρηματοδότηση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι μη συγχέουμε τα πράγματα. Κατ' αρχήν
υπάρχει το Μετοχικό Κεφάλαιο του ΤΕΜΠΜΕ, το οποίο δε σχετιζόταν ποτέ με
την Ευρωπαϊκή Ένωση, με το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, με το ΕΣΠΑ και
υπήρχε και η επιδότηση επιτοκίου που προερχόταν από το ΕΣΠΑ.
Από το ΕΣΠΑ είπα δεν έχουμε άλλα χρήματα. Εάν συνεχίζαμε να δίναμε
επιδότηση επιτοκίου θα έπρεπε να περικόψουμε δράσεις που δεν θέλαμε να
περικόψουμε, διότι δεν θέλαμε να περικόψουμε το πρόγραμμα της Νεανικής
και της Γυναικείας Επιχειρηματικότητας, δεν θέλαμε να περικόψουμε το
«ΕΠΙΧΕΙΡΩ» δεν θέλαμε να περικόψουμε δράσεις που αφορούσαν στην
Ενέργεια, δε θέλαμε να περικόψουμε δράσεις που αφορούσαν στην Έρευνα και
στην Καινοτομία, δράσεις οι οποίες στηρίζουν εξίσου την Ανάπτυξη.
¶ρα θεωρήσαμε ότι έπρεπε να σταματήσουμε εκεί. Η άλλη εμπλοκή της
Ευρωπαϊκής Ένωσης είχε να κάνει με την επιβάρυνση του ελλείμματος και
του χρέους. Και γι΄ αυτό συνεννοηθήκαμε, έτσι ώστε η όλη ρύθμιση η
τεχνική που κάναμε να μην έχει κάποια επιβάρυνση για το έλλειμμα ή για
το χρέος ή να μην έχει κάποια διαφορετική λειτουργία σε σχέση με αυτή
που έχει το πακέτο της ρευστότητας των 28 δισεκατομμυρίων ευρώ. Είμαστε,
όμως, εκτός του πακέτου αυτού, αλλά με τους ίδιους όρους και με τις
ίδιες επιπτώσεις στο έλλειμμα και στο χρέος, με την ίδια φιλοσοφία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ αν δεν κάνω λάθος, το
ΤΕΜΠΜΕ δημιουργήθηκε ως ένα εργαλείο, το οποίο χρηματοδοτείται από την
Ευρωπαϊκή Ένωση και γι΄ αυτό το λόγο …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Γενικός Διευθυντής του Ταμείου
διοριζόταν με έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τουλάχιστον στην Α΄ Φάση
του, σ' αυτή που μέχρι τώρα γνωρίζαμε. Σημαίνει αυτό που μας
ανακοινώνετε σήμερα ότι αλλάζει και ο τρόπος λειτουργίας του Ταμείου,
γίνεται ένας διαφορετικός νέος φορέας, με νέο κανονισμό λειτουργίας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχω μπροστά μου τον ιδρυτικό νόμο του
ΤΕΜΠΜΕ, ο οποίος είναι ο 3066/2002, είναι καθαρά ένα εργαλείο εθνικό,
προκειμένου να παρέχει χρηματοδότηση, δάνεια με εγγυήσεις χρηματοδοτικό
ναι, να παρέχει εγγυήσεις για δάνεια στις ελληνικές επιχειρήσεις.
Και μάλιστα για να μην κουράζω, υπάρχει αναλυτικά στις διατάξεις του
νόμου που σας προανέφερα και τα ζητήματα της εποπτείας που ασκείται από
την Τράπεζα της Ελλάδας, αλλά και η Διοίκηση. Δεν εμπλέκεται η Ευρωπαϊκή
Ένωση σε ότι αφορά στη διοίκηση στη διαχείριση των κονδυλίων, αλλά και
στην παροχή των δανείων μέσω του ΤΕΜΠΜΕ.
Εκείνο το οποίο, ενδεχομένως, να αφορούσε τις υπηρεσίες της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι η εμπλοκή του ΤΕΜΠΜΕ, σε θέματα που αφορούν
στον Ανταγωνισμό. Τέτοιο, όμως, ζήτημα είπε και ο Υπουργός και νομίζω
ότι μπορούμε να το αναλύσουμε, δεν υφίσταται, ούτε μεταξύ των τραπεζών
δημιουργούνται συνθήκες ανταγωνισμού, ούτε βεβαίως και μεταξύ των
επιχειρήσεων, των δανειοληπτών, οι οποίες λαμβάνουν δάνεια με την
εγγύηση του ΤΕΜΠΜΕ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δηλαδή με βάση το άρθρο 87 της Συνθήκης
των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, γίνεται πάντοτε έλεγχος και είναι
θεματοφύλακας των συνθηκών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γίνεται έλεγχος ως προς
τις κρατικές ενισχύσεις. Αν δηλαδή μια ενίσχυση, η οποία δίνεται σε
επιχειρήσεις από κάποιο κράτος – μέλος νοθεύει τον ανταγωνισμό.
Η προσπάθεια που είχε γίνει από την αρχή που λειτουργούσε το ΤΕΜΠΜΕ
και στην πρώτη φάση, βεβαίως, τώρα και στη δεύτερη φάση, είναι να έχουμε
το «πράσινο φως» από τη Γενική Δ/νση Ανταγωνισμού, ότι οι ρυθμίσεις οι
οποίες κάνουμε δε νοθεύουν τον ανταγωνισμό από την πλευρά της Ευρωπαϊκής
Ένωσης και το «πράσινο φως» αυτό το έχουμε.
Εκείνο το οποίο, ίσως, δημιουργεί μια σύγχυση, κατανοητή απολύτως,
είναι το γεγονός ότι μέσω του ΕΣΠΑ δόθηκαν οι επιδοτήσεις επιτοκίων στην
Πρώτη φάσητου ΤΕΜΠΜΕ. Πράγματι δόθηκαν με έγκριση της Ευρωπαϊκής
Ένωσης, αλλά δική μας απόφαση είναι να μη συνεχίσουμε από εκεί, διότι τα
χρήματα είναι πολύ συγκεκριμένα, δεν έχουμε τη δυνατότητα κατανομής,
έχει γίνει στα κράτη – μέλη και στα Προγράμματα, δεν έχουμε τη
δυνατότητα να δώσουμε άλλα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν θυμόμαστε καλά, τα πρώτα 100
εκατομμύρια που ήταν το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο του ΤΕΜΠΜΕ, όταν
ιδρύθηκε το 2003 δεν ήταν από κοινοτικούς πόρους και αυτό δημιουργούσε
την εμπλοκή;
ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: Να
διευκρινίσουμε το εξής. Το ΤΕΜΠΜΕ όπως ξέρετε φτιάχτηκε την περίοδο του
Γ΄ ΚΠΣ. Μιλάμε για το ΕΠΑΝ Ι, της περιόδου 2000 - 2006.
Τότε μας έδωσε χρήματα η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα από το ΕΠΑΝ Ι, τα
οποία μαζί με εθνικά χρήματα δημιούργησαν το μετοχικό κεφάλαιο του
ΤΕΜΠΜΕ. Φτάσαμε στη λήξη του ΚΠΣ. Αυτά, πλέον, τα χρήματα είναι η προίκα
που μας άφησε η Ευρωπαϊκή Ένωση σε αυτό το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπάθησε και βοήθησε τη χώρα μας να φτιάξει
ένα χρηματοδοτικό εργαλείο που μέχρι τώρα δεν υπήρχε. Αυτά τα χρήματα
είναι στο μετοχικό κεφάλαιο. Και αυτά τα χρήματα μας βοήθησαν στην
περίοδο τώρα της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου να εγγυηθούμε τα δάνεια.
Παράλληλα, όμως, χρειάζονταν να έχουμε και έναν κουμπαρά χρημάτων για να
δώσουμε επιδότηση επιτοκίου. Αυτό τον κουμπαρά τον δημιουργήσαμε
παίρνοντας χρήματα από το ΕΠΑΝ ΙΙ, από την καινούρια δηλαδή
Προγραμματική Περίοδο, από το ΕΣΠΑ, βάζοντας αρχικά σε αυτό τον κουμπαρά
100 εκατομμύρια του ΕΠΑΝ ΙΙ, της περιόδου 2007 - 2013 και όταν είδαμε
ότι η ζήτηση αυξάνονταν και άλλα 100 εκατομμύρια. Όμως, όπως σας εξήγησε
και ο κύριος Υπουργός, φτάσαμε κάποια στιγμή, που η ζήτηση συνεχίζεται,
δε θα μπορούσαμε να πάρουμε και άλλα χρήματα από το ΕΠΑΝ ΙΙ ή από το
ΕΣΠΑ και να τα βάλουμε εκεί, γιατί θα ακυρώναμε σε ένα βαθμό μια
στρατηγική, που έχουμε προδιαγράψει ενίσχυσης επιχειρήσεων, μέσα από
επιδοτήσεις, μέσα από άλλα εργαλεία. ¶ρα επιλέξαμε τη λύση του να
επιδοτήσουμε να το πούμε, να ενισχύσουμε το μετοχικό κεφάλαιο του
Ταμείου με 1,5 δις ευρώ, το οποίο προκύπτει με τη διαδικασία που σας
είπε και ο κ. Υπουργός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια που έχουμε και πρόχειρους τους
ειδικούς εδώ πέρα, ας μας δώσετε ένα παράδειγμα. Ας πάρουμε ως οροφή ένα
δάνειο ύψους 125.000 ευρώ. Τι αλλάζει στο δανειολήπτη που συμμετείχε
στην πρώτη φάση του Προγράμματος, με την επιδότηση επιτοκίου και τι
έχουμε τώρα χωρίς την επιδότηση επιτοκίου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πει ο κ. Αναστασόπουλος.
Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Να επαναλάβω πάλι τις αλλαγές που
είπε και ο Υπουργός νωρίτερα. Πρώτον, δεν μπορείς να έχεις δάνειο να
πάρεις επιδότηση πάνω από 125, ενώ παλιά θα μπορούσε να είναι 200.000.
Αυτό από μόνο του θα είναι μια αλλαγή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει εκτός μικροφώνου).
Γ. Γ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ: Το δικό σας παράδειγμα δεν το έχω
κάνει, αλλά σας παρακαλώ να σας απαντήσω. Η διαφορά είναι ότι στην
πρώτη περίπτωση το επιτόκιο επιδοτείτο από το ΤΕΜΠΜΕ. Αυτή τη φορά δεν
επιδοτείται, άρα αυτό επιβαρύνει την εταιρεία, αυτό σημαίνει λογικά. Αν
πεις ότι είναι Euribor είναι 2,1% μιλάμε για 3% ουσιαστικά, το οποίο
είναι επιβάρυνση και από την άλλη μειώνεται πρακτικά η εισφορά υπέρ
ΤΕΜΠΜΕ από 1% σε 0,25% του δανείου, το οποίο είναι ένα ποσό το οποίο
ελαφρύνει την εταιρεία. Προσθέτετε το ένα και αφαιρείτε το άλλο. Δεν
έχουμε πρόχειρο παράδειγμα, όπως είναι προφανές δεν έχουμε πρόχειρο
παράδειγμα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα κομπιούτερ σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω τον Υπουργό. Κύριε
Υπουργέ εσείς ως Υπουργείο Ανάπτυξης και ως Ελληνική Κυβέρνηση
υποβάλλατε αίτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση για επιδότηση επιτοκίου; Ένα
αυτό. Τι σας απάντησε αν έχει γίνει αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση. Και το
δεύτερο είναι το εξής: πόσες τελικά αιτήσεις έχουν υποβληθεί στις
τράπεζες συνολικά, ασχέτως με αυτές που εγκρίθηκαν για τη συμμετοχή στο
πρόγραμμα του ΤΕΜΠΜΕ και πόσες είναι αυτές που εκκρεμούν και είτε
παίρνουν την παράταση που είπαμε ότι θα πάνε στην Πρώτη Φάση, είτε είναι
που θα πάνε με μια απλή αίτηση στη Δεύτερη Φάση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μέχρι χθες, ξέραμε ότι στις τράπεζες
έχουν υποβληθεί περίπου 45.000 αιτήσεις. Από αυτές, επαναλαμβάνω, ότι
είχαν εγκριθεί από τις τράπεζες 27.332, άρα απομένουν περίπου 18.000
αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στις τράπεζες και δεν έχουν εγκριθεί, ενώ η
δεύτερη φάση του προγράμματος έχει προβλέψεις μέχρι και για 50.000
επιχειρήσεις. Αυτό σε σχέση με το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας,
υπογραμμίζοντας για μια ακόμα φορά ότι δεν τελειώνουμε εδώ, αν η κρίση
παραταθεί ή αν υπάρξουν ανάγκες για περαιτέρω ενισχύσεις, είμαστε σε
συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομίας, για να δούμε πώς θα
αντιμετωπίσουμε το θέμα περισσότερο σφαιρικά.
Στο πρώτο θέμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε συμφωνήσει με την Ελλάδα σε
ένα πλαίσιο δράσεων στο ΕΠΑΝ ΙΙ. Συμφωνήθηκε καταρχήν ότι θα υπάρχει,
κατά παρέκκλιση των αρχικών προβλέψεων, μια επιδότηση επιτοκίου 100
εκατομμύρια ευρώ. Εν συνεχεία συμφωνήθηκε ότι θα υπάρξει μια δεύτερη
παρέκκλιση, επιδότηση επιτοκίου κατά 200 εκατομμύρια ευρώ.
Όλες όμως οι δράσεις του ΕΠΑΝ ΙΙ αφορούν στην πραγματικότητα την
οικονομία και τις επιχειρήσεις. Θεωρήσαμε εμείς, ήταν απόφαση της
Κυβέρνησης ότι δε θα έπρεπε όλο το Πρόγραμμα να πάει σε επιδοτήσεις
επιτοκίων, την ώρα που το κυρίαρχο δεν ήταν οι επιδοτήσεις επιτοκίων,
αλλά η ρευστότητα των επιχειρήσεων που εξασφαλίζεται μέσω των εγγυήσεων
και αυτό το ξέρουν όλοι οι Έλληνες επιχειρηματίες. Και πρέπει να μιλάμε
τη γλώσσα της αλήθειας.
Θεωρώ, όμως, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από ένα σημείο και μετά, από το
κλίμα αν θέλετε των διαπραγματεύσεων, θα μας έλεγε ότι υπάρχει και
κάποιο όριο, δεν μπορεί όλο το Πρόγραμμά σας να το δώσετε σε επιδοτήσεις
επιτοκίου. Πρέπει να γίνουν και έργα ενεργειακά, πρέπει να γίνουν και
έργα τα οποία να αφορούν στη Νεανική και τη Γυναικεία
Επιχειρηματικότητα, στη Μεταποίηση, στην Κλωστοϋφαντουργία, στον κλάδο
του Δέρματος και του Ενδύματος κλπ.
Είναι μια ξεκάθαρη θέση της Κυβέρνησης, που επηρεάστηκε, δε σας το
κρύβω καθόλου, μιλάμε με τη γλώσσα της αλήθειας και από τις καταγγελίες
που και πολλά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, έκαναν σε σχέση με τον τρόπο που
κάποιοι, λίγοι επαναλαμβάνω, θέλησαν να εκμεταλλευτούν την επιδότηση
επιτοκίου, παρακάμπτοντας τη φιλοσοφία και τους στόχους του
Προγράμματος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει εκτός μικροφώνου).
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο, δεν είναι
εύκολο να το αντιμετωπίσεις, διότι μιλάμε για κεφάλαια κινήσεως. Στα
κεφάλαια κινήσεως δεν έχεις τη δυνατότητα να κάνεις τον έλεγχο που εσείς
κι εγώ ενδεχομένως θα θέλαμε. Διότι από τη φύση τους, όσοι ασχολούνται
με το τραπεζικό σύστημα ξέρουν τους περιορισμούς που υπάρχουν προς τον
έλεγχο αυτής της κατηγορίας των δανείων.
Επαναλαμβάνω υπήρχε έτσι κι αλλιώς το θέμα της ρευστότητας, του
προβλήματος από το ΚΠΣ, υπήρχε ο δεύτερος παράγοντας στον οποίο
αναφέρθηκα, είναι πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης, αποφασίζουμε να
δώσουμε το βάρος στη ρευστότητα των επιχειρήσεων, δίνοντας ακόμα
περισσότερα δάνεια και προχωρούμε με αυτό τον τρόπο, πιστεύοντας
απολύτως ότι καλύπτουμε τις βασικές ανάγκες των μικρομεσαίων
επιχειρήσεων σε αυτή τη δύσκολη περίοδο σε σχέση με τη ρευστότητα.
Επίσης θέλω να πω, μου το υπενθυμίζει ο κ. Οικονόμου. Στις πρόσφατες
συναντήσεις, που εγώ τουλάχιστον είχα στη Θεσσαλονίκη, αρκετοί από τους
φορείς που είδα στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν καθόλου ενθουσιώδεις ως προς
την επιδότηση επιτοκίου, αντιθέτως επέμεναν περισσότερο στις εγγυήσεις
σε σχέση με τα δάνεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει εκτός μικροφώνου). Για ποιο λόγο κ. Υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Διότι το θεωρούν το πιο βασικό. Βλέπουν
οι ίδιοι ότι αν τα δώσουμε όλα σε επιδοτήσεις επιτοκίων αύριο δε θα
έχουμε να δώσουμε σε άλλες δράσεις του ΕΣΠΑ, διότι το ποσό είναι
συγκεκριμένο και διότι βλέπουν ότι σε κάποιες περιπτώσεις έγινε και
κατάχρηση.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Υπουργέ μου επιτρέπετε μια συμπλήρωση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και δεν είμαστε δογματικοί. Σας είπα ότι
από την αρχή ήταν ένα καινούργιο πρόγραμμα το οποίο θα βλέπαμε πώς θα
λειτουργούσε κάνοντας τις αναγκαίες παρεμβάσεις.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω να σας πω το εξής. Ότι στα μέτρα
που καταλήξαμε και ανακοίνωσε ο Υπουργός, συμφώνησε και η Γενική
Συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων που έγινε το περασμένο
Σάββατο στη Ρόδο.
Οι ίδιοι πρότειναν αυτά τα οποία, σήμερα, εξαγγέλλουμε και είναι και ο
κόσμος των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα τα επιμελητήρια, σύμφωνα σε όλους
τους άξονες που σας ανέφερε ο Υπουργός.
Και σε ό,τι αφορά στο τελευταίο σκέλος της ερώτησής σας, ο κ.
Δομένικος είναι σε θέση να σας δώσει ακριβή στοιχεία. Εγώ, όμως, πρέπει
να σας πω ότι, περίπου, ενισχύθηκαν οι επιχειρήσεις μέσω του ΤΕΜΠΜΕ που
είχαν προσωπικό 4,5 εργαζομένους.
Αν κανείς λάβει υπόψη την επιδότηση του επιτοκίου, αν είχαμε δηλαδή
έναν τοκοφόρο λογαριασμό με τα τρέχοντα επιτόκια, τα χρήματα που θα
έπαιρνε κανείς σε ετήσια βάση δεν επαρκούσαν για να καλύψει ούτε ένα
10ήμερο με 15μερο το προσωπικό και το ΙΚΑ των επιχειρήσεων. Δηλαδή
μιλάμε για τέτοιες τάξεις μεγεθών που είναι πολύ χαμηλό. ¶ρα δεν είναι
ελκυστικό και για έναν επιχειρηματία που απασχολεί 4 – 5 εργαζομένους,
να έχει σε τοκοφορία τα χρήματα για να παίρνει από τους τόκους ένα
15μερο των αποδοχών του προσωπικού της επιχειρήσεώς του. Κατά συνέπεια
είναι προτεραιότητα να έχουμε τα χρήματα που θα δίναμε για επιδότηση
επιτοκίου σε άλλες δράσεις, υποστηρικτικές των επιχειρήσεων που θα
πιάσουν τόπο, παρά να επιδοτούμε το επιτόκιο για να έχει μια μικρή
ελάφρυνση ο επιχειρηματικός κόσμος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Μιλάει εκτός μικροφώνου). Θα χρειαστείτε νέα σύμβαση με τις τράπεζες για τη νέα φάση του προγράμματος;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αναρωτιέμαι πώς θεωρείτε ότι θα
υπάρξει ένας μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων που θα ενταχθεί στη
δεύτερη φάση όταν παραμένει το αγκάθι των τριών θετικών τελευταίων
κρίσεων, αίτημα που έχει τεθεί από τους φορείς τους επιχειρηματικού
κόσμου. Αργούν αυτές οι κρίσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αλλάζει κυρία Σαραντίδου, δεν είναι το
ίδιο. Προηγουμένως υπήρχε η πρόβλεψη για τρία συνεχή κερδοφόρα έτη. Τώρα
μιλάμε για μέσο όρο κερδοφορίας στα τρία έτη. Δηλαδή, θα μπορούσε ένα
χρόνο για παράδειγμα να μην είναι κάποιος κερδοφόρος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να μας πείτε και επαναλάβετε
το ποσό, γιατί εγώ λίγο μπερδεύτηκα με τις εγγυήσεις αν το ποσό των
ομολόγων που θα εκδώσει το Ελληνικό Δημόσιο περιλαμβάνεται στο δανεισμό
που έχει ανακοινωθεί για το 2009 ή αν αντίθετα αποτελεί πρόσθετο
δανεισμό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι κάτι για το οποίο θα πρέπει να
μας απαντήσει το Υπουργείο Οικονομίας για να μη δώσω εγώ μια πρόχειρη
απάντηση γι' αυτό. Δεσμεύτηκε ότι στις επόμενες ώρες θα σας έρθει η
απάντηση γιατί προφανώς υπάρχει απάντηση, αλλά δεν θέλω να διακινδυνεύσω
κάτι το οποίο φεύγει από τις δικές μου αρμοδιότητες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (μιλάει μακριά από το μικρόφωνο)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας είπα 1,5 δις. Η φιλοσοφία του, πάντως,
είναι η ίδια φιλοσοφία με τα 8 δις αν δεν απατώμαι των ομολόγων που
εντάσσονται στο πακέτο των 28 δις. Είναι ακριβώς η ίδια φιλοσοφία.
Επομένως, όποια επίπτωση θα μπορούσε να υπάρχει από αυτά η ίδια επίπτωση
θα μπορεί να υπάρχει και από αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Eδώ πέρα στο δελτίο το οποίο μας
δώσατε, αναφέρεται ότι εξασφαλίστηκαν από το Υπουργείο Οικονομίας μέσω
ομολόγων, με στόχο τη μη επιβάρυνση του χρέους και του ελλείμματος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μάλιστα. Και ισχύει απολύτως. Διότι, όπως
ακριβώς έγινε με τα 28 δις και ακριβώς δεν υπάρχει επίπτωση στο χρέος,
με την ίδια φιλοσοφία, όπως λειτουργεί εκείνο το πακέτο, με τον ίδιο
τρόπο θα λειτουργήσει και τούτο εδώ. Όπως λοιπόν δεν έγινε συζήτηση για
το μείζον, νομίζω ότι δεν πρέπει να γίνει και για το έλασσον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής και όσοι
συμμετέχουν σε παζάρια και πανηγύρια; Αυτό το λέω με αφορμή κάποιες
καταγγελίες του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών με κάποιες διατάξεις νόμου που
περάσανε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από όσο ξέρω δεν είναι θέμα της σημερινής
συνέντευξης. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το αναφέρατε κ. Υπουργέ στην ανακοίνωση σας,
αλλά θέλω να το διευκρινίσουμε λίγο περισσότερο, γιατί σύμφωνα με τις
πληροφορίες από τις Τράπεζες είναι περίπου 14.000 δάνεια, τα οποία έχουν
φτάσει στο ΤΕΜΠΜΕ και αναμένουν εκεί την έγκριση. Αυτοί λοιπόν οι
14.000¤.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, είναι λιγότερα τα δάνεια που
αναμένουν έγκριση στο ΤΕΜΠΜΕ. Εν πάση περιπτώσει αθροιστικά αυτά τα
οποία έχουν εγκριθεί από το ΤΕΜΠΜΕ και αυτά που έχουν εγκριθεί από τις
Τράπεζες, αλλά δεν έχουν εγκριθεί από το ΤΕΜΠΜΕ, αθροιστικά είναι
27.332.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γι' αυτά λοιπόν τα δάνεια που βρίσκονται στο ΤΕΜΠΜΕ και αναμένουν έγκριση υπάρχουν τα χρήματα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν και γι' αυτά και για τα επόμενα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή αυτό το καινούριο ομόλογο ας πούμε θα γίνει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Και η αγωνία μας όλες τις
προηγούμενες μέρες ήταν ακριβώς να εξασφαλιστούν αυτές οι πιστώσεις.
Τώρα ξέρουμε ότι υπάρχουν και γι' αυτούς της πρώτης φάσης αλλά και για
50.000 ακόμα επιχειρήσεις. Συνολικά 77.332 επιχειρήσεις.
|
infoepan@mou.gr
801 11 36300